De koningin van Paraguay

Woensdag, 10 april, 2019

Geschreven door: Willem de Bruin
Artikel door: Agnes Eikema

Liefde en politiek in de Paraguayaanse oorlog

De Eerste Wereldoorlog, De Tweede Wereldoorlog, de Vietnamoorlog, Golfoorlog en andere oorlogen kent iedereen wel. Maar wat minder bekend is, is de Paraguayaanse oorlog (spreek dat maar eens uit) eind 19e eeuw. Willem de Bruin wijdde een boek aan deze oorlog, maar vooral aan de vrouw achter de schermen: Elisa Lynch.

[Recensie] Francisco López, de zoon van de Paraguayaanse dictator reisde door Europa en ontmoette in Frankrijk zijn grote liefde Elisa Lynch. Deze knappe verschijning was net gescheiden en had een verleden als courtisane. Ze zag al snel potentie in deze kleine, gedrongen man uit het onbekende, exotische land. Tenminste, dat is wat Willem de Bruin zich zo voorstelt.

Ook López is erg van haar gecharmeerd en neemt haar mee op de boot naar Paraguay waar hij al snel zijn vader op zal volgen. Hoe koel en bevooroordeeld ze in eerste instantie door de Paraguayaanse bevolking wordt ontvangen, ze weet de bewoners (vooral de mannelijke) al snel te overtuigen met haar verschijning en intelligentie.

De koningin van Paraguay

Met harde hand wordt het land door López geregeerd en dan breekt in 1865 de oorlog uit waarbij de drie vijanden (Brazilië, Argentinië en Uruguay) een alliantie ondertekenen dat de oorlog pas beëindigd kan worden op voorwaarde dat López het veld ruimt. De oorlog kost ontzettend veel mensen het leven. López weet van geen wijken en men vermoedt dat Elisa het brein en sturende hand achter de oorlog is. Zo maakte ze zich schuldig aan zelfverrijking door bijvoorbeeld onroerend goed te kopen voor de (afgedwongen) vraagprijs.

Het lijkt alsof ze enorm gefocust was op haar machtspositie en het ‘koningin’ zijn. Ze komt over als sluw en berekenend waarbij status en macht haast noodzakelijk is om te leven. Willem de Bruin probeert hier een eindoordeel over te geven, maar het is lastig om zo’n concreet beeld van iemand te schetsen op basis van verhalen. Maar hij heeft wel gelijk; het is een intrigerende geschiedenis.

Informatief en gedetailleerd

Willem de Bruin weet deze, voor mij onbekende oorlog, goed en nauwkeurig te schetsen. Dit heeft hij op basis van zeer gedetailleerd onderzoek gedaan, want het boek barst van feiten en informatie. Ieder persoon die dan ook maar iets met de geschiedenis van Lynch of Lopez te maken heeft, wordt genoemd. De namen, plaatsnamen en jaartallen vliegen je om de horen.

Je moet je aandacht er dus aardig goed bijhouden om het verhaal volledig mee te krijgen. Het is niet dat je onderuitgezakt op de bank dit boek ‘even’ leest. Ik heb er dan ook heel lang over gedaan om dit boek uit te lezen omdat de hoeveelheid informatie niet echt bevorderlijk is voor het leestempo. Maar dit is op zich ook niet erg. Dit boek moet je lezen wanneer je meer wilt weten over deze (politieke) tijd van oorlog en onrust in de Zuid-Amerikaanse geschiedenis, dán heb je met dit boek het juiste boek te pakken.

Eerder verschenen op Boekenz

De koningin van Paraguay