De Kruisvaarders

Woensdag, 27 oktober, 2021

Geschreven door: Dan Jones
Artikel door: Marjoke de Roos

Strijd om het heilige land

[Recensie] Het verhaal van de kruistochten is al vaak uit de doeken gedaan. En als lezer kun je er eigenlijk nooit genoeg van krijgen. Het is ook niet niks. Na de gedenkwaardige oproep van paus Urbanus II aan het eind van de 11de eeuw gingen talloze West-Europeanen op pad naar het Heilige Land om Jeruzalem weer in handen van de christenen te krijgen. De confrontatie tussen christenen en moslims kende successen en nederlagen en leidde tot voorspoed en ontberingen. Bovendien was het een ‘never-ending story’ met vele pieken en dalen. Als het kruistochtideaal zo goed als vervlogen was, was er altijd wel een geestelijk of wereldlijk leider die het vlammetje weer aanwakkerde. Bovendien zijn er duizenden verhalen over opgetekend, met soms mythische proporties.

De Britse historicus en tv-presentator Dan Jones voelt goed aan hoe hij de lezer kan boeien met kleurrijke, maar zeker niet verzonnen, verhalen over zo’n ingewikkeld thema. Hij beschrijft de verwikkelingen telkens vanuit het perspectief van een bekende of minder bekende hoofdrolspeler. Door dit wisselende perspectief krijg je meer oog voor de drijfveren van de deelnemers (religieus, politiek, economisch, of op zoek naar afleiding of avontuur) en gaat het boek niet alleen over de ‘grote mannen’ die het verloop van de strijd bepaalden. Zo komt Jones bijvoorbeeld uit bij vrouwen als Margaret van Beverley, die vocht tegen Saladin in een geleende wapenrusting en met een kookpot op haar hoofd, de Byzantijnse prinses Anna Komnena en Eleonora van Aquitanië, die meeging op kruistocht met haar eerste echtgenoot, de Franse koning Lodewijk VII, en later de moeder werd van een andere belangrijke kruisvaarder, Richard Leeuwenhart (uit haar huwelijk met koning Hendrik II van Engeland). Kortom, een heerlijk boek!

Eerder verschenen in Geschiedenis Magazine