De laatste getuige. De man die drie concentratiekampen en een grote scheepsramp overleefde

Woensdag, 11 april, 2018

Geschreven door: Frank Krake
Artikel door: Suzan Voncken

De laatste getuige vertelt zijn verhaal

[Recensie] Wim Aloserij groeit op met zijn moeder, zus, halfbroer en stiefvader in Amsterdam. Zijn jeugd verloopt enigszins stroef, omdat de stiefvader graag drinkt en daarvan losse handjes krijgt, maar hij heeft vooral fijne herinneringen aan zijn jeugd. Wanneer hij twintig jaar is, viert de Tweede Wereldoorlog hoogtij. Wims gezin is niet direct in gevaar, maar hij wordt wel naar Duitsland gestuurd om daar te werken. Wanneer hij besluit hier tegenin te gaan en terug te vluchten naar Nederland, wordt de oorlog ook voor hem een nachtmerrie.

De slagzin van dit boek is ‘de man die drie concentratiekampen en een grote scheepsramp overleefde’. Dit laat weinig te raden over met betrekking tot de inhoud. Voor marketingdoeleinden is duidelijk waarom dit gedaan wordt – zo is duidelijk dat het een ontzettend indrukwekkend verhaal moet zijn. Als lezer laat dit echter weinig te raden over, waardoor dat je, hoewel het toch nog een poosje duurt voordat Wim in het eerste kamp terecht komt, precies weet wat er komen gaat. Eerlijk is eerlijk – juist omdat er wat tijd overheen gaat totdat Wim wordt opgepakt, voert dit de spanning wel op. Maar wanneer hij dan eenmaal vastzit, is duidelijk hoe zijn leven verder zal gaan.

Het verhaal dat Frank Krake schrijft namens Wim Aloserij is zonder twijfel indrukwekkend, interessant en belangrijk. Natuurlijk weet iedereen inmiddels wel wat er gebeurd is tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar deze biografie is daardoor niet overbodig. Juist de ervaring van één man alleen, wat hij meemaakt maar ook wat hij om zich heen ziet gebeuren en hoe hem dit gevormd heeft, herinnert de lezer aan de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog.

De laatste getuige is geen literatuur. Het kan dus niet verwacht worden dat dit poëtisch en emotioneel geschreven is. Wat dit boek wel is, is een rauw, echt en authentiek verhaal dat goed in elkaar zit en waar ontzettend veel research in heeft gezeten. Hulde aan de schrijver en aan de held van het verhaal. Mocht het nog niet duidelijk zijn, een echte aanrader!

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles

De verzetsman en de voetbalheld

De grootste bankoverval aller tijden