De laatste wens

Zaterdag, 5 september, 2020

Geschreven door: Andrzej Sapkowski
Artikel door: Joost Zuijderduijn

[Recensie] Geralt is een hekser en is getraind om vele monsters te verslaan. Geralt reist het hele land door en kan met zijn magische krachten en vechtkunsten een uitstekende huurmoordenaar zijn. Hij beleeft vele avonturen waarin hij monster uit moet schakelen, maar ook monsters hebben meerdere kanten…

Als je de serie hebt gezien, kan je zeker wat gelijkenissen opmerken tussen de boeken en de serie. In dit boek worden verschillende avonturen (een paar die ook in de serie te zien zijn) verteld, die worden afgewisseld met gesprekken tussen Geralt en de priesteressen van Militele, die hem verzorgen na een wond die hij heeft opgelopen. De verschillende avonturen die Geralt beleeft zijn vrij spannend, maar weten ook de wereld veel vorm te geven. Geralt moet telkens bepaalde monsters verslaan, die zijn gebaseerd op Slavische mythologie. Aan de ene kant zijn de wezens vrij herkenbaar (zoals vampiers), maar ook vrij nieuw en origineel. De schrijfstijl weet de wereld goed te beschrijven, je krijgt al snel een goed beeld van Geralt en alle monsters die hij op zijn pad tegenkomt.

Een leuk gegeven is dat een paar personages inspiratie hebben gekregen vanuit de sprookjes van de gebroeders Grimm. Ik vond het zelf erg leuk om de parallellen te zien, zo is elk avontuur van Geralt indrukwekkender dan je denkt. Ook zijn er vele onderliggende lagen, zoals de worstelingen van Geralt. Doordat hij een hekser is heeft hij een deel van zijn menselijkheid opgegeven, waar hij veel moeite mee heeft. Ook komt hij door de monsters erachter wat monsters daadwerkelijk zijn, waardoor de persoonlijkheid van Geralt veel complexer is dan gedacht.

De verhalen geven een mooie combinatie tussen spannende gevechten, humor, worldbuilding en interessante gesprekken tussen personages. Zeker aan te raden als je hebt genoten van de serie en/of de games, en het mooie is dat de hele serie nu nieuwe covers heeft gekregen! Ik ga in ieder geval snel door met het tweede deel, want ik wil zeker meer!

Yoga Magazine

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy