De labyrintrenner

Zaterdag, 6 oktober, 2018

Geschreven door: James Dashner
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Complete mindfuck, tranendal en shock

[Recensie] Wil je een boek waardoor je de rillingen krijgt van de spanning? Wil je een boek waar je maar aan blijft denken en waarin je niet kan stoppen met lezen? Wil je een boek waardoor je bijna gaat hyperventileren omdat het zo spannend is? Dan is dit boek echt wat voor jou!

Samenvatting
Thomas wordt wakker in een gigantische ruimte, een soort open veld (de Laar genoemd), omringd door grote muren. Zijn geheugen is gewist en hij weet niets meer van zijn verleden. Het open veld wordt bewoond door allemaal jongens die proberen te overleven en ze weten ook niets meer van hun verleden voordat ze hierin kwamen. Overdag zijn er openingen in de muren en kunnen de jongens het labyrint betreden, waar ze uit willen komen. In de nacht gaan de openingen dicht en wordt het levensgevaarlijk, want dan komen de grievers, enge monsters die het labyrint onveilig maken… Thomas wil graag uit het gigantische doolhof komen en probeert lid te worden van de Renners, jongens die het labyrint onderzoeken en een oplossing proberen te vinden uit dit doolhof. Maar dan komt er een nieuw persoon in de Laar, en komt het einde in zicht…

Een groot raadsel
Dit boek was echt angstaanjagend, energiek, mysterieus en zo goed! Vanaf het begin weet je als lezer net als Thomas helemaal niks van de situatie, en moet je beetje bij beetje informatie verzamelen over de Laar en het labyrint. Het is één groot raadsel en je MOET gewoon doorlezen omdat je er achter moet komen!

De schrijfstijl van Dashner is ook zeer gedetailleerd en hij houdt genoeg actie in het verhaal. Na het lezen van een hoofdstuk heb je een grote neiging om het volgende hoofdstuk te gaan lezen, de spanning blijft erin! Ik had momenten dat ik het boek niet kon wegleggen en met een enorm hoge hartslag het boek zat te lezen, ik had echt kippenvel! Dit boek kan ik ook aanraden aan vele jongens/mannen, aangezien alle leden van het mannelijk geslacht dit boek niet moeten missen! Zelfs mensen die niet zo van lezen houden zullen zeker kunnen genieten van dit boek.

De Laar en het labyrint zijn goed beschreven en had ik een perfect beeld van de wereld waarin de personages zich bevinden. De grievers, de monsters in het verhaal, zijn heel griezelig beschreven, ze zijn zo akelig! Ik heb op meerdere momenten mijn adem ingehouden toen de grievers aanwezig waren! Ook wordt de Laar goed uitgewerkt en weet je als lezer precies waar alle gebouwen staan en hoe ze eruit zien. Je verbeeldingskracht heeft totaal geen moeite tijdens het lezen van dit boek!

Thomas en de andere jongens uit de Laar waren stuk voor stuk leuke personages om over te lezen. Thomas heeft een goed hart en is erg dapper, en maakt het mysterie van zijn verleden hem erg intrigerend. Ook Teresa vond ik heel interessant (losstaand van het feit dat ze knap is…), ik wilde graag meer over haar weten. Alle jongens van de Laar hadden ook hun eigen persoonlijkheid of kenmerken, waardoor iedereen makkelijk te onderscheiden was.

En man… Dat einde… Jemig, het was een complete mindfuck, tranendal en shock. Ik zat met mijn handen in het haar en was stomverbaasd. WANNEER KOMT DEEL TWEE?

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com

The Maze Runner (Maze Runner, Book One)