De legende van Musoro

Zaterdag, 24 april, 2021

Geschreven door: Amina Laffet
Artikel door: Jeannie Bertens

Een spannende zoektocht

[Recensie] Als kind zat Amina Laffet altijd met haar hoofd in de wolken en verslond ze boeken over verre landen en fantasiewerelden. Door verhalen te schrijven reist ze naar die werelden. Dat heeft nu geresulteerd in dit boek, De legende van Musoro. Amina Laffet debuteerde in 2020 met een young adult, Zwarte Vijvers.

In het dorp Mohut, diep gelegen in de wouden van Momuto, wordt elke avond, als de zon ondergaat, het verhaal van Lake Musoro voorgelezen aan de kinderen. Het verhaal gaat over een monster dat in het meer leeft. Het monster, Intaka, zou half mens en half vogel zijn. Intaka is boosaardig, ze beschermt het meer tegen elke buitenstaander. En iedereen is een buitenstaander. Goed of slecht, het maakt niet uit. Iedereen is een prooi. Ze doodt elke prooi. Het verhaal werd elke avond bij het kampvuur verteld zodat geen enkel kind het ook maar aan zou durven om naar Lake Musoro te gaan.

In het dorp wonen veel kinderen, ze houden ervan om te spelen in de hoge bomen rondom het dorp, Deze bomen zijn zo hoog dat ze verdwijnen in de wolken. De kinderen klauteren en klimmen naar hartenlust. Hun ouders vinden het gevaarlijk maar de kinderen trekken er zich niets van aan. De kinderen van Mohut zijn moedig en niet bang, ze durven veel. Op een dag gaat Limalima, een twaalfjarig meisje, op zoek naar Toku-bessen. Ze heeft stiekem de voorraad van haar moeder helemaal alleen opgesnoept. Om ontdekking te voorkomen, wil ze de lege mand weer vullen. Maar de dorpsbewoners hebben de heerlijke maar ook zeldzame bessen in de omgeving natuurlijk allemaal al geplukt. Limalima moet dus dieper in het bos gaan zoeken. Ze raakt de weg kwijt en komt per ongeluk bij Lake Musoro terecht. Natuurlijk weet ze dat ze vooral het water niet moet aanraken om Intaka niet boos te maken. Maar ze struikelt en valt in het meer. Limalima komt die avond niet meer terug naar het dorp…

Hevig ongerust gaan de dorpsbewoners op zoek naar Limalima maar helaas, ze wordt niet teruggevonden en na verloop van tijd wordt de zoekactie stopgezet. Safata, het tweelingzusje van Limalima, kan zich daar niet bij neerleggen. Samen met haar beste vriend Romatu blijft ze Limalima zoeken. De twee kinderen zijn niet bang en gaan op pad om Limalima te vinden. Daarbij beleven ze veel spannende avonturen want rondom hun dorp leven nog meer gevaarlijke creaturen. Zullen ze Limalima nog vinden? Of heeft Intaka haar te pakken? En wie of wat is Intaka eigenlijk?

Foodlog

Safata en Romatu zijn beste vrienden en het verhaal laat zien dat hun vriendschap écht is. Samen kunnen ze de hele wereld aan, ze steunen elkaar door dik en dun. Zelfs als de dorpswijze hen verbiedt om nog op zoek te gaan naar Limalima, doen ze het tóch. De tweelingzusjes kunnen elkaar immers niet missen. Amina Laffet heeft een prachtige wereld geschapen. Haar schrijfstijl is mooi, haast filmisch. Het zou me niet verbazen als dit spannende jeugdboek wordt verfilmd, het leent er zich echt toe. De kinderen in het boek zijn slim, doortastend en vooral niet bang aangelegd. Kortom een heerlijk jeugdboek.

Eerder verschenen op PerfecteBuren

Zwarte Vijvers

De legende van Musoro