De liefdesbrieven van Abelard en Lily

Zaterdag, 12 juni, 2021

Geschreven door: Laura Creedle
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Hun verschillen zijn alleen erg groot, dus zou hun relatie in stand kunnen houden?

[Recensie] Lily heeft ADHD en tijdens een schooldag sloopt ze per ongeluk een schuifdeur bij haar klaslokaal. Toevallig staat Abelard aan de andere kant van de deur, een autistische jongen die Lily nog kende van vroeger. Ze moeten samen nablijven en de twee krijgen gevoelens voor elkaar. Hun verschillen zijn alleen erg groot, dus zou hun relatie in stand kunnen houden?

Veel YA-lezers strijden voor diversiteit in verhalen, maar soms vergeten ze dat diversiteit in de brede zin ook erg belangrijk is. Laura Creedle heeft in haar verhaal een mooie diversiteitslaag weten te stoppen, aangezien ze schrijft over een meisje met dyslexie en ADHD die valt voor een autistische jongen. Beide twee personages waar ik zelf over heb gelezen, dus ik was erg benieuwd naar dit verhaal. Zou het de gevoelige snaar kunnen raken?

De liefdesbrieven van Abelard & Lily heeft een aangename schrijfstijl. Het is niet dat Lily een heel sympathiek personage is (ze verschilt ook veel van mij), maar je kon je goed in haar inleven. Haar ADHD wordt erg accuraat beschreven, je merkt aan Lily dat ze nogal warrig kan denken en veel te veel ideeën in haar hoofd heeft, maar niet de concentratie om de goede ideeën uit te denken. Lily slikt ook veel medicijnen en daar voelt ze zich ook niet goed bij, iets wat heel duidelijk te merken is, hoewel ze het zelf niet uit. De emotionele sfeer tijdens het boek merkte je als een onderliggende laag, waar ik erg onder de indruk was.

Abelard is ook een bijzondere jongen en ook aan hem merk je dat het lastig is om ‘normaal’ te zijn op de middelbare school. Hij is ontzettend slim, maar op sociaal vlak heeft hij juist een achterstand. De band tussen Abelard en Lily is daarom erg mooi, aangezien ze elkaar haast kunnen aanvullen, hoewel hun tegenstrijdigheden er ook weer voor zorgen dat hun relatie lastig is. Maar hoewel ik de twee personages erg mooi vond (ze sturen elkaar ook telkens quotes uit een boek wat echt heel tof is), had ik net niet die emotionele connectie waar ik naar verlangde. Het was net iets te afstandelijk en het einde wist mij niet omver te blazen. Ik kan ook niet precies de vinger erop leggen wat de oorzaak is, maar ik had telkens niet de binding met het verhaal waardoor ik het boek de hemel in zou kunnen prijzen.

De liefdesbrieven van Abelard & Lily is een verhaal over twee bijzondere personages waar je wellicht weinig over hebt gelezen en waar je veel inzichten krijgt, maar het wist mij helaas niet diep te raken. Daarbij weet ik niet of het einde de juiste boodschap geeft, maar ik zal daar niet over spoileren. En nog een kleine opmerking: dit boek heeft echt de meest breekbare en slechte kaft die ik ooit heb meegemaakt. Het hoekje aan de zijkant van het boek was bij binnenkomst al gescheurd en de kaft buigt en vervormt mij de kleinste beweging. Normaal valt me nooit zoiets op bij boeken, maar de kwaliteit van deze kaft was echt verre van fijn. Ben jij op zoek naar liefdesverhalen die diversiteit in brede zin uitstralen? Dan is dit zeker een geweldige aanrader!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy