De magische apotheek - Het mysterie van de zwarte bloem

Zaterdag, 8 februari, 2020

Geschreven door: Anna Ruhe, Claudia Carls
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Slechte mensen zijn niet van nature slecht

[Recensie] Lucie en haar broertje Menno wonen in een huis met een verborgen ruimte. Hierin zit een magische apotheek vol luchtjes die tot alles in staat zijn. Lucie zorgt samen met haar broertje en haar buurjongen Mats voor de magische apotheek, maar iemand zorgt voor opschudding. Het meteoorpoeder, een belangrijk ingrediënt voor magische geuren, is plots verdwenen. Dit hebben ze nodig om de magie rondom de vader van Mats te genezen, dus de kinderen gaan op zoektocht naar de dief, die hen leidt naar Utrecht, waar ze een bijzondere man tegenkomen. Kan Lucie de magische apotheek redden, of is het meteoorpoeder onvindbaar?

De magische apotheek is een plaatje als het op mooie boeken aankomt. De fantastische illustraties (zowel op de cover als illustraties in het boek), de glinsteringen op de cover en de bijbehorende geurenkaart bij het eerste deel zijn zo leuk om te zien, dit is echt een serie die kan pronken in je boekenkast! Het tweede deel ziet er ook weer erg indrukwekkend uit, maar was dit avontuur hetgeen waar ik op hoopte met deze serie?

De magische apotheek is een kinderboekenserie waarin de fantasie van jonge lezers flink wordt geprikkeld. Lucie heeft deze apotheek ontdekt en kan samen met haar broertje en buurjongen steeds meer leren over de magie van geurtjes. Dit drietal heeft een mooie dynamiek en probeert een genezingsluchtje te vinden om een geur uit te schakelen waardoor Mats’ vader weer liefde zal voelen. Wanneer een belangrijk ingrediënt verdwijnt uit de apotheek, moeten de kinderen dit terug proberen te vinden. Al snel hebben ze het idee dat Willem de dief is, die maar al te graag weer de baas wil zijn van de magische apotheek. Het eerste deel gaf vooral een opzet over de geurtjes, nu gaan de kinderen op avontuur! Erg fijn dat de serie nu veel meer actie krijgt, aangezien je met Lucie, Mats en Benno op pad gaat en veel aan het reizen bent.

De actie in het verhaal is een groot pluspunt aan het boek en de locatie van alle avonturen is ook erg herkenbaar. Lucie woont zelf in Duitsland, maar de zoektocht naar het meteoorpoeder brengt de kinderen naar Nederland, waarin ze steden als Utrecht en Amsterdam bezoeken. Hoewel je niet al te veel leest over deze steden, merk je wel de Hollandse sfeer van de omgeving. Zo komt het verhaal toch iets dichterbij voor de Nederlandse lezers! Daarbij genoot ik weer enorm van de illustraties in het verhaal, die zo gedetailleerd en briljant zijn uitgewerkt.

Ik heb erg genoten van alle oude en nieuwe personages, hoewel Anna Ruhe nog niet de personages de diepgang geeft waar ik op hoopte. Een paar personages waren nog wat vlakjes en waren niet heel sprekend, hoewel ik richting het einde wel een mooie wending zag van een personage dat ik niet had verwacht. Anna Ruhe laat zien dat slechte mensen niet van nature slecht zijn, maar dat ze onderliggende redenen hebben voor hun daden. Ook heb je erg te doen met Mats, die hoopt dat zijn vader bij hem zal terugkeren. Dit wekt zeker sympathie op bij de lezer, waardoor je hoopt dat dit einde iets moois kan opleveren voor deze jongen.

Dit geurrijke avontuur zorgt ervoor dat je meer verschillende geuren tegenkomt, die allemaal originele werkingen hebben die de kinderen kunnen helpen met hun missie. Er is meer actie in het verhaal en de reis die de kinderen maken is heel leuk en de ontknoping biedt nog wat coole ontwikkelingen voor het derde deel in deze reeks. De personages mogen iets meer uitgewerkt worden, want dan kan deze serie echt een boekenreeks zijn om niet te vergeten, alsof het een antigeur is op de Geur van Eeuwige Vergetelheid!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy

De stad van de verloren tijd

Het toernooi van de parfumeurs