De makkelijke Franse keuken

Zaterdag, 9 januari, 2021

Geschreven door: Karin Luiten
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Uiteraard zonder pakjes en zakjes

[Recensie] Het is niet zo simpel om een recensie te schrijven over De makkelijke Franse keuken van Karin Luiten. Als je niet binnen een uur nadat het boek verschenen is een recensie plaatst dan zijn alle andere recenserende foodbloggers je al voor geweest. En alle recensies zijn even lovend dus ook dat gras is al weggemaaid. Tja, wat moet je er dan nog over zeggen? Ik vind het toch al moeilijk om een recensie te schrijven over een boek waar je de auteur persoonlijk van kent. Eigenlijk moet je dat niet doen. Vind ik dan. Maar ik doe het toch en uiteraard is het een onbevooroordeelde recensie.

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Alle boeken over de Franse keuken kunnen voorlopig naar zolder. Behalve De makkelijke Franse keuken van Karin. Dat scheelt een hoop ruimte in je boekenkast. Want er zijn heel veel boeken over de Franse keuken maar vaak geeft de auteur er een moderne draai aan of bedenkt variaties waar ze in Frankrijk nog nooit van gehoord hebben. Natuurlijk bestaan er een aantal klassiekers waar je steeds weer in bladert en dat zal altijd zo blijven. Karin kent de Franse keuken op haar duimpje en ook zij heeft hier en daar een eigen interpretatie van een klassiek Frans gerecht. Wellicht denkt de doorgewinterde francofiel dat het veel oude wijn in nieuwe vaten is maar dit boek is wel gemaakt door Karin Luiten. En dat garandeert originaliteit, juiste hoeveelheden en makkelijke variaties op recepten die in andere boeken soms net iets te ingewikkeld zijn voor de thuiskok.

En wie haar kent weet dat alle gerechten meerdere keren gemaakt en getest worden. Steeds weer proberen en kijken of het goed is. Dat geldt overigens voor alle kookboeken die ze maakt. Het gevolg daarvan is dat je recepten hebt die altijd kloppen. Bovendien is ze nogal van de no-nonsens en brengt ze de slogan “kleine moeite, groot effect” ook altijd zelf in de praktijk. De makkelijke Franse keuken staat niet alleen vol met lekkere gerechten die een francofiel zeker zal herkennen maar is op alle fronten een bron van plezier. De kleine tekeningen die zo kenmerkend zijn, de wijntips van Onno Kleyn, de hoofdstukken met leesvoer, de menusuggesties die het makkelijk maken om een diner samen te stellen en dan nog de tips voor wie naar Parijs gaat of boodschappen gaat doen in een Franse supermarkt.

Dat herinner ik me nog van de reizen die ik zelf naar Frankrijk maakte. We waren de grens nog niet over of we doken al een supermarché in. Maar goed, het gaat uiteindelijk om de recepten. En die mogen er zijn. De keuze is groot en we komen gerechten tegen die op een drukke doordeweekse dag snel op tafel staan maar ook wat uitgebreidere die je gasten graag zult voorzetten. Alle recepten zijn voorzien van mooie smakelijke foto’s die gemaakt zijn door Harold Pereira en privéfoto’s uit het archief van Karin zelf.

De makkelijke Franse keuken is wederom een boek om van te smullen en vaak uit te koken. Een boek om vrolijk van te worden!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Wereldgerechten zónder pakjes & zakjes