Geschreven door: Arend van Dam, Anne Stalinski
Artikel door: Demi Stein

Gemaskerd bal in Venetië

[Recensie] In Nederland hebben we veel bedacht, ontwerpen en uitgevonden. In De man in de klok neemt Arend van Dam je mee in verschillende verhalen van Dutch Design.

Naast 18 verhalen bevat het ook leuke opdrachten om thuis of met de klas te doen. Van Dam moedigt zijn lezers aan om zelf eens anders naar de wereld en uitvindingen te gaan kijken.

Iconische ontwerpen
De man in de klok vertelt 18 korte verhalen over iconische ontwerpen en uitvindingen in Nederland. Uitvindingen waar je soms als volwassene nog niet eens bekend mee was. Dit maakt het boek erg leuk om samen te lezen met je kind of klas. Samen leer je over interessante, leuke en vooral ook unieke ontwerpen in Nederland. Dit zijn uitvindingen van langer geleden, zoals het verhaal over het Dafje, maar er zitten ook recente uitvindingen bij, zoals het verhaal over de zonne-energie auto.

De 18 verhalen worden ondersteund door kleur illustraties gemaakt door Anne Stalinski. Deze beelden uiten waar de verhalen over gaan en geven voorbeelden over de uitvindingen. Het zijn kleurrijke illustraties die leuk zijn om naar te kijken en het verhaal tot leven brengen.

Arend van Dam is een Nederlandse schrijver en is vooral bekend vanwege zijn kinderboeken. In 1989 debuteerde hij met Het Pietenboek. Inmiddels heeft hij heel wat titels op zijn naam staan met uiteenlopende onderwerpen.

Interessante verhalen
Het verhaal wat ik het interessants vond om over te lezen is Lotte en de kledingafvalberg, waarbij de Nederlandse Lotte voor een project in Zambia terecht is gekomen. Het gaat over het proces van het transporteren van gebruikte kleding vanuit Nederland naar Zambia toe en wat de inwoners van Zambia met onze oude kleren doen. Erg interessant om over te lezen en de bijgevoegde illustraties hierbij zijn prachtig.

Bij elk verhaal zit ook een opdracht die je uit kan voeren. Van Dam vraagt je bijvoorbeeld om na te denken over wat je zelf zou kunnen doen om de wereld een beetje mooier te maken. Op een leuke manier laat hij kinderen, maar ook volwassenen, nadenken over onze wereld en wat wij zelf kunnen doen om onze wereld te helpen. Daarnaast laat hij je ook nadenken over je eigen creatieve ideeën en wat jij kunt doen om dit in te zetten, wat jij zelf eventueel zou kunnen ontwerpen.

Hij doet dit op een manier waarbij je continue geïnteresseerd bent. Uiteraard zitten er wel verhalen tussen die je minder aanspreken, maar over het algemeen gezien zijn het interessante en inspiratievolle verhalen, die duidelijk beschreven worden en daardoor voor kinderen ook goed te volgen zijn. De schrijfstijl van Van Dam is hierin duidelijk, en komt niet kinderachtig over. Het is een erg leerzaam en vooral inspirerend boek!

De man in de klok en andere verhalen over Dutch Design is een informatief kinderboek boordevol prachtige illustraties. Het boek is perfect om samen met je kind of klas te lezen, om meer te ontdekken over Dutch Design en om je eigen creatieve ideeën de kans te geven om verder te ontwikkelen.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2