De misleider

Vrijdag, 23 februari, 2018

Geschreven door: Walter Tevis
Artikel door: Francine Maessen

Zwieren om de pooltafels

[Recensie] Met de vertaling van Anna Visser verschijnt bij uitgeverij Brooklyn voor het eerst een roman van de Amerikaanse schrijver Walter Tevis (1928-1984) in het Nederlands. De misleider neemt ons mee naar de poolzalen van Amerika, vol getalenteerde spelers en sluwe oplichters.

Hoofdpersonage Eddie Felson is een zeer getalenteerde poolspeler die zijn geld verdient met het misleiden van andere spelers, totdat hij overmoedig wordt en al zijn geld verliest. Koste wat het kost wil hij zijn eer terugwinnen. Nadat hij in een lugubere poolzaal mishandeld wordt en met gebroken duimen in de goot eindigt, neemt de gokker Bert hem onder zijn hoede in de hoop hem de beste speler van Chicago te laten verslaan.

Het verhaal komt een beetje moeizaam op gang doordat het lijkt te leunen op clichés – alhoewel de kans groot is dat Tevis die beelden zelf juist zo groot heeft gemaakt dat ze daardoor inmiddels tot cliché verheven zijn. Ook de nadruk op het gebruik van het woord ‘misleider,’ vertaling van het Engelse ‘hustler’, maakt dat het boek soms wat ongemakkelijk aanvoelt: het valt uit de toon bij de rest van de soms volkse dialogen, maar toegegeven, het Nederlands kent ook gewoon niet een veel beter alternatief. Het zorgt nog steeds wel voor een stroeve opbouw.

Dit vergeet de lezer echter volledig op het moment dat het eerste grote potje pool aanvangt. Tevis neemt je moeiteloos mee in de intense concentratie van de spelers en weet met fantastische omschrijvingen beelden van het spel op te roepen. De personages zwieren om de pooltafels heen in een ingewikkeld ballet waar de lezer middenin terecht komt. Waar Eddie telkens op zoek is naar het volgende potje pool om zijn kick uit te halen, gaat de lezer mee verlangen naar wederom zo’n fenomenale scène en wordt zo meegesleurd in de cadans van het boek.

Wandelmagazine

Een goede balans tussen de focus van de poolwedstrijden en Eddies overpeinzingen zorgen voor een fijne spanningsboog, die maakt dat men het boek met gemak in één ruk uitleest.