De naamloze koningin

Zaterdag, 12 juni, 2021

Geschreven door: Rebecca McLaughlin
Artikel door: Minca Huiberts

Vastbesloten te doen wat goed is

[Recensie] Ze weet niet hoe oud ze precies is, maar ze schat zichzelf ongeveer 17 jaar. Ze leeft op straat, heeft geen familie en geen naam. Ze maakt onderdeel uit van de Naamlozen in de stad Seriden en overleeft door zakken te rollen en te stelen op de markten. De Wettigen en Edelen hebben namen, onderdak en andere voorzieningen waar de Naamlozen alleen maar van kunnen dromen. Wanner de koning van Seriden overlijdt en zijn kroontatoeage op wonderbaarlijke manier overbrengt op de 17-jarige Naamloze, staat iedereen voor een raadsel. Ze is vastbesloten om dat te doen wat goed is, maar dat is niet makkelijk als enige Naamloze binnen het paleis waar iedereen op haar neer kijkt en wacht tot ze een fout begaat.

Een nieuwe dystopische YA titel, De naamloze koningin, waarin macht, rijkdom en status van enorme invloed zijn op de leefwijze van de Naamlozen. In de eerste hoofdstukken wordt de benarde situatie van de Naamlozen duidelijk gemaakt vanuit Coin’s perspectief. Ze sluipt, steelt en overtreed nog meer regels als ze zich voordoet en kleed als een Wettige. Haar situatie wordt goed weergeven in de manier waarop ze probeert te overleven en hoe de andere bewoners op haar neerkijken. Zo wordt al snel merkbaar hoe scheef de verdeling in Seriden is. Het duurt niet lang voordat de kroontatoeage bij Coin op haar arm verschijnt en het verhaal ineens een onverwachte wending neemt. Wat houdt die tatoeage nou precies in? Terwijl ze na een tijdje toch het paleis kan gaan verkennen, merkt ze dat haar magische krachten anders zijn dan ze hadden moeten zijn, doordat ze een Naamloze is. De situatie in het paleis is niet heel veel beter dan toen ze nog op straat leefde. Er huizen enorm veel geheimen binnen die muren en is er eigenlijk wel iemand die ze kan vertrouwen?

Coin is een eigenaardig, pienter, assertief maar ook impulsief personage. Ze komt levendig over en denkt niet altijd na voordat ze iets zegt. Dit brengt haar meermaals in de problemen, maar op een of andere manier weet ze de situatie dan weer zo naar haar hand te draaien dat ze iedereen verrast en het weer naar haar hand weet te draaien. Althans dat denkt ze. Coin’s gedachtegangen zijn vrij uitvoerig beschreven waardoor sommige stukken tekst wat langdradiger zijn dan anderen. Gelukkig wordt dit goed afgewisseld met dialogen of actie. Want het verhaal speelt zich niet alleen binnen de paleismuren af. Er vinden genoeg momenten plaats waarop er iets onverwachts gebeurd en waardoor je kijk op het verhaal ineens veranderd. Hier en daar is het verhaal licht voorspelbaar. Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van bekende elementen en dit werkt tegen de pogingen van verrassingselementen in. Toch zorgt de prettige schrijfstijl en de loop van het verhaal ervoor dat het interessant blijft.

Als het einde langzaam in zicht komt, blijkt dat er nog een aantal verrassingen voor de lezers op de loer lagen. De magische elementen in het verhaal zijn niet zo oppervlakkig als je in eerste instantie zou denken. Ook de manier waarop de passages over de magie worden geschreven zijn beeldend en geven nog net even een andere draai aan het verhaal. De achterliggende gedachte achter de onderdrukking, het grote verschil in maatschappelijke klasse wordt al snel duidelijk. Door dit te verwerken in een dystopische wereld met een magische ondertoon, maakt het verhaal prettig te lezen, maar zet het je even goed aan het denken over deze thema’s.

Deze dystopische Young Adult standalone bevat sterke thema’s rondom onderdrukking en verschillende maatschappelijke standen. Hier en daar wellicht wat voorspelbaar, maar de bekende YA elementen maken het verhaal prettig leesbaar.

Eerder verschenen op My Winged Books