De natuur als kompas

Zaterdag, 4 september, 2021

Geschreven door: Tristan Gooley
Artikel door: Harald Pauli

Natuurlijk navigeren

[Recensie] Sommige avonturiers houden bij het navigeren de blik strak op een beeldscherm gericht, anderen zweren bij slechts kaart en (analoog) kompas en de echte puristen gebruiken alleen natuurlijke aanwijzingen slimmeriken gebruiken uiteraard een mix van deze methoden). Deze laatste werkwijze geniet ook de voorkeur van Tristan Gooley. Hij is auteur, wandelaar, oceaanzeiler, piloot en navigatie-expert. Al jaren houdt hij zich bezig met aanwijzingen in de natuur, startte in 2008 zijn eigen school voor natuurlijk navigeren en schreef meerdere boeken over dit onderwerp.

De natuur als kompas pakt breed uit en doorloopt via land, hemellichamen, zee, elementen en dierenleven eigenlijk alle facetten die een rol kunnen spelen in effectieve natuurnavigatie. Vooral de achtergronden worden belicht en de lezer moet dan ook geen verzameling tabellen verwachten waarmee op natuurlijke wijze waar dan ook ter wereld zonder enig kunstmatig hulpmiddel de weg kan worden gevonden. Voor de natuurnavigator die wat meer verdieping zoekt biedt het boek echter voldoende aanknopingspunten, al duizelde het mij soms een beetje als de tekst redelijk doordenderde over bijvoorbeeld equinoxen en hemellichamen. Op sommige onderdelen veronderstelt het boek dus enige voorkennis en richt het zich meer tot gevorderden. Daardoor leest het niet overal even makkelijk weg. Door de heldere hoofdstukindeling kan de lezer er echter vlot zijn of haar favoriete onderdelen uitlichten.

Voor iedereen die plezier beleeft aan navigeren, het leuk vindt weer een beetje meer echt natuurmens te worden en de omgeving in zich op te nemen is het zeker geschikt. De teksten staan boordevol allerhande weetjes die eigenlijk zo logisch zijn dat je er zelf ook op had kunnen komen als je erbij had stilgestaan. Door de uitgebreide aandacht die er hier aan wordt besteed zullen ze ongetwijfeld beter beklijven.

Eerder verschenen in Bergen Magazine