De notenkraker

Zaterdag, 1 december, 2018

Geschreven door: E.T.A Hoffmann
Artikel door: Katelijne van Alem

“Op dat moment zag Marie iets wat niemand nog was opgevallen”

De auteur

[Recensie] E.T.A Hoffmann (1776 – 1822) was een Duits jurist, componist, tekenaar en auteur. Hij heette eigenlijk Wilhelm, maar bewonderde Mozart zo, dat hij zijn derde voornaam veranderde in Amadeus. Hij was een flinke muziekliefhebber. Zijn verhalen zijn geschreven in een pathetische, jachtige stijl. Hij maakt sprongen in de tijd, geeft tussendoor commentaar op de handeling (in dit boek richt hij zich ook regelmatig direct tot de lezer) en wisselt van perspectief. Hij gebruikt onder andere humor en het bovennatuurlijke.

Illustrator

Roberto Innocenti is een Italiaanse illustrator. Hij bewerkte ook onder andere het sprookje ‘Assepoester’. Hij maakt mooie gedetailleerde tekeningen. Hij maakte een grote hoeveelheid schilderijen.

Archeologie Magazine

Achterflaptekst

“Marie werd op slag verliefd op dit kleine mannetje.
Ze bestudeerde zijn gezicht en zag duidelijk dat hij heel lief was .

Illustrator Roberto Innocenti brengt een eerbetoon aan de klassieke kerstvertelling van E.T.A. Hoffmann. De betoverende tekeningen en het tijdloze verhaal zullen je hart veroveren.”

Verhaal

Op kerstavond kunnen Fritz en Marie niet wachten om cadeautjes open te mogen maken. Tijdens deze avond vindt Marie een speciale Notenkraker. En hij komt ’s nachts tot leven! Marie wordt meegenomen in een verhaal rondom een gevecht tussen de Muizenkoning en het andere speelgoed. Ze komt suikerkastelen en chocoladekoningen en ze ontdekt dat Notenkraker ooit een dappere soldaat was die verliefd werd op een echte prinses…

Vormgeving

Het boek is prettig van vorm en ziet er erg mooi uit. Zo nu en dan is er een paginagrootte illustratie te vinden, erg mooi uitgewerkt. Ze slepen je mee het verhaal in en laten je zien wat er lang geleden gebeurde. De Notenkraker is een bijzonder boek, een spannend verhaal dat mooi is om voor te lezen tijdens de kerstdagen. Zelf te lezen vanaf ongeveer 9 jaar. De tekst kan af en toe wat lastig zijn voor jonge kinderen, het is wat klassiek geschreven.

Bewerking

De Notenkraker is in de loop der jaren meerdere keren uitgebracht. Mooi om naast elkaar te leggen en te zien hoe de verschillende illustratoren het verhaal tot leven brengen. Dit klassieke sprookje heeft het in zich om verteld te blijven worden.  Naast boeken zijn er ook toneel- en theaterstukken uitgebracht.