De Orde van de Gouden Leeuw

Zaterdag, 21 september, 2019

Geschreven door: Dorothée Rooy
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Mooi avontuur met een belangrijke queeste

[Recensie] Lucy is twaalf jaar wanneer ze met haar moeder wordt achtervolgd. Haar moeder geeft Lucy een boek en vertelt haar te vluchten. Lucy opent uiteindelijk het boek en ze belandt in het Rijk, een parallelle wereld met verschillende gewesten met allemaal hun eigen kenmerken. Lucy ontmoet Alfred, Sam en Milstone die haar willen helpen om terug te keren naar huis, maar dan horen ze over een groot gevaar. Jaldabaz is een Schaduwheer en hij wil de wereld vernietigen, tenzij Lucy als uitverkorene zes Onnavolgbare Opdrachten kan volbrengen.

De Orde van de Gouden Leeuw begint meteen met een knaller. Lucy wordt gescheiden van haar moeder en belandt in een magische wereld waar ze niet uit kan ontsnappen. De spanning is meteen hoog, waardoor je snel wordt meegezogen in het verhaal. Daarna is er een introductie van de personages en kan het avontuur beginnen! De opbouw van het verhaal is erg goed neergezet en kan je omschrijven als een standaard magisch heldenverhaal, maar wel eentje die jonge lezers enorm weet te boeien!

Het Rijk is een magische wereld met veel plekken die ontdekt kunnen worden. Het Rijk bestaat uit verschillende gewesten, die elk zich richten op een bepaald element of product, zoals steen, water, metaal, informatie, kennis en meer. Elk gewest focust zich op dit kenmerk, waar veel magische wezens en stijlen bij komen kijken. Het was fantastisch om alle feitjes te horen over verschillende gewesten, alleen was het soms net iets te kort. Ik had graag meer hoofdstukken willen lezen waarin alle informatie op een rustige wijze wordt gemeld, want nu ga je er best snel doorheen en kunnen er hele informatiebommen op je worden afgegooid. Gelukkig komen er meer delen waarbij je als lezer op een rustige wijze meer leert over de verschillende gewesten, want er valt genoeg over te vertellen! Aan het einde bestaat gelukkig een woordenlijst en uitleg over de gewesten, zodat je het achteraf nog rustig kan bekijken.

Dit boek is een mooi avontuur met een belangrijke queeste, maar ik was niet helemaal enthousiast over het einde. Het voelt alsof het verhaal middenin een queeste stopt. Het is geen cliffhanger en voelt voor mij erg onlogisch aan. Het vervolg wil ik wel lezen omdat ik het Rijk erg interessant vind en benieuwd ben naar de volgende queesten, maar het einde had veel sterker gekund of het verhaal had veel langer door kunnen gaan. Desalniettemin heb ik genoten van De Orde van de Gouden Leeuw en leer ik graag meer over het Rijk in de volgende delen!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com.