De president

Zaterdag, 13 februari, 2021

Geschreven door: Gregg Hurwitz
Artikel door: Bianca Brummelhuis

De eerste rekruut van het programma, Orphan A

[Recensie]: De president is het vierde deel in de Orphan X serie. Het is aan te raden eerst de eerdere delen te lezen.

Het Orphan-project was in een ver verleden opgezet om de beste geheim agenten op te leiden die de Verenigde Staten ooit hebben gehad. Nu is echter op het allerhoogste niveau besloten om alle Orphans uit de weg te ruimen. Maar Evan Smoak – Orphan X – besluit terug te slaan. Zijn doelwit is niemand minder dan de man die destijds aan de wieg stond van het programma en die nu de best beveiligde persoon ter wereld is: de president van de Verenigde Staten. Maar president Bennett weet dat Evan het op hem heeft voorzien en zet de tegenaanval in. Hij activeert de enige figuur die de kwaliteiten en ervaring heeft om Evan op te sporen en voorgoed uit te schakelen: de eerste rekruut van het programma, Orphan A.

In de vorige delen heeft Evan wel meer spectaculaire dingen gedaan. Maar de taak die hij zich nu heeft gesteld lijkt wel heel hoog gegrepen. Evan zou echter Evan niet zijn als hij niet alles uit de kast haalde om toch zijn doel te bereiken. Ook dit keer krijgt hij hulp van twee oude bekenden. Dit maakt het verhaal extra interessant.

De nieuwe missie van Evan vereist vooral heel veel planning. Ik had daarom het idee dat dit boek wat minder actie bevatte dan de vorige delen. Toch gebeurt er wel het nodige, want Orphan A zit Evan soms behoorlijk dicht op de hielen. En de Secret Service houdt zich ook niet stil.

Net als in de andere boeken heeft Evan Smoak ook weer te maken met een missie die hij moet uitvoeren als de Nowhere Man. Deze is dit keer heel bijzonder. De aanleiding van de missie is dan ook ook wel heel erg bruut. Tegen zijn eigen regels in raakt Evan onverwachts gehecht aan de hulpvrager en de opdracht wordt hierdoor bijna persoonlijk. Ook wordt het wel erg moelijk om deze opdracht te combineren met zijn andere plan.

Het boek blijft tot het einde spannend. Evan verzint de nodige afleidingsmanoeuvres die niet alleen zijn vijanden, maar ook de lezer op het verkeerde been zetten. De afloop kwam dus ondanks alles toch als een verrassing voor mij.

Ik heb weer genoten van dit deel van de Orphan X serie. De vraag is of er nog een deel zal komen. Er lijken nauwelijks nog losse eindjes over te zijn, het is nu ogenschijnlijk een afgerond verhaal. Maar in andere series die ik heb gelezen kwam de held ook op verrassende manieren weer terug, dus misschien was dit toch niet het laatste wat we van Evan gehoord hebben. Ik zou een eventueel volgend deel in ieder geval weer graag willen lezen.

Eerder verschenen op Drukinkt

Orphan X 6 - De verloren zoon

Orphan X 5 - De accountant