De roos uit het beton

Zaterdag, 26 juni, 2021

Geschreven door: Angie Thomas
Artikel door: Sanne Wortman

Steengoede YA over racisme en sociale ongelijkheid

[Recensie] In De roos uit het beton volgen we Maverick Carter, een zeventienjarige zwarte jongen uit de achterbuurt Garden Heights. Als zoon van een berucht bendelid is Mav al jong de criminaliteit in gerold en probeert hij zich op die manier staande te houden in de buurt. Als hij plotseling vader blijkt te zijn en fulltime voor zijn zoontje moet zorgen, naast schoolwerk, bijbaan en verkering, staat zijn wereld op de kop. Maverick wordt gedwongen op te groeien en een aantal lastige keuzes te maken terwijl loyaliteit, wraak en verantwoordelijkheid om voorrang strijden.

Maverick Carter en Garden Heights kennen we uit Angie Thomas’ eerdere boeken Niet te stoppen, die onder andere het verhaal vertellen van Maverick’s dochter Starr. De roos uit het beton is een zeer goede aanvulling op de andere boeken, maar zeker ook los te lezen. Het heeft een heel andere insteek waarbij niet politiegeweld centraal staat, maar de systematische ongelijkheid waardoor criminaliteit ontstaat. Het was zeer interessant en misschien nog wel beter geschreven dan The Hate U Give. De vertaling was soms een beetje ongemakkelijk, vooral doordat straattaal nou eenmaal heel lastig te vertalen is.

Een tienervader als hoofdpersoon was erg origineel, en liet mij een nieuw perspectief ervaren waar ik eigenlijk nog nooit eerder over gelezen heb. Door Angie Thomas’ fijne schrijfstijl kun je makkelijk met Mav meeleven, en zijn problemen goed begrijpen.

Doordat De roos uit het beton zich afspeelt voor The Hate U Give weet je deels al wat er gaat gebeuren met Mav, maar dat maakt eigenlijk niet uit. Er wordt zoveel nieuwe informatie en inzichten gegeven, dat het toch spannend blijft. Het enige nadeel is dat dit boek eigenlijk te kort was. Aan het eind zijn nog lang niet alle vragen beantwoord. Dus hopelijk is Angie Thomas nog lang niet klaar met schrijven over Garden Heights en diens bewoners!

Yoga Magazine

Nic Blake en de verdwenen Msaidizi (10+)

De roos uit het beton