De schaduw van de sha

Zaterdag, 23 april, 2022

Geschreven door: Petra Doom
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Goed uitgedachte urban fantasy vol fascinerende wezens

[Recensie] Zoals veel liefhebbers van het fantastische genre had ik me de gewoonte eigen gemaakt vooral in het Engels te lezen. De stroom van SF- en fantasyromans uit het Engelse taalgebied biedt een ruimte keuze en ons in Nederland bereikt ook alleen het beste van het beste (al kunnen smaken natuurlijk verschillen). Maar nu ik zelf als schrijver in het Nederlandse taalgebied actief ben, probeer ik actief naast Engelstalige boeken ook Nederlandstalige SF en fantasy tot me te nemen. Al was het alleen maar om niet alleen over Engelse woorden en zinnen te beschikken als ik schrijf. Maar als lezer moet je wat meer zoeken naar de pareltjes, naar de schrijvers die zich kunnen meten met hun Engelstalige collega’s, naar originele insteken en vernieuwende ideeën. Dat is niet erg, want ik realiseer me dat ik de Nederlandse boeken ongefilterd gepresenteerd krijg, terwijl de Engelstalige boeken vaak al zijn voorgeselecteerd door boekwinkels, recensies en media-aandacht.

Ik doe ook mijn best Nederlandse boeken niet te veel te vergelijken met de Engelstalige boeken, maar hun kwaliteit af te meten aan andere Nederlandstalige werken. Dat lijkt me de enige eerlijke optie. Als ik een Nederlandstalig boek een vijf sterren-beoordeling geef, betekent dat dus niet dat het net zo goed is als een boek van Neil Gaiman, Adrian Tchaikovsky of China Mieville, maar dat het hoort tot de betere Nederlandstalige boeken die ik heb gelezen en dat het qua leesplezier niet onderdeed voor de meeste Engelstalige boeken die ik lees. Het zijn de ‘krenten in de pap’ voor wat betreft de Nederlandstalige fantastische literatuur, althans naar mijn bescheiden mening. En dat geldt zeker voor de ‘Overstekers’-serie van Petra Doom.

Petra Doom is een Vlaamse auteur die haar schrijven op professionele wijze benadert en veel werk steekt in de kwaliteit van haar boeken. Ze neemt het schrijven heel serieus en dat is te merken. Dit boek bijvoorbeeld is heel goed geschreven, met vlot lopende, afwisselende zinnen, levendige beschrijvingen van omgevingen en gebeurtenissen die niet teveel de aandacht naar zichzelf trekken en een breed vocabulaire maar zonder pedant te worden. Ik vond eigenlijk geen spelfouten of grammaticale fouten (maar een keer een zin die er dubbel in stond, maar dat viel vooral op omdat het de enige redactiefout was die ik tegenkwam). Niet afgeleid worden door foutjes of door kromme zinnen en woordherhalingen is al een verademing!

Wat ook opvalt is dat de auteur goed over het plot heeft nagedacht. Er zijn heel veel parallelle lijnen in dit verhaal, waarbij een aantal teruggrijpen op het eerste boek, die op kunstige wijze worden samengevlochten. Openbaringen over de natuur van een bepaald magisch wezen hangen samen met het grote mysterie dat Mirabel moet oplossen en ontdekkingen over de plannen van een louche zakenman grijpen terug op de geheimen van een demonische entiteit. Dit is zorgvuldig uitgedacht en het is heerlijk de puzzelstukjes in elkaar te zien vallen. Het is de auteur ook nog eens gelukt dit op een organische wijze te doen. Je ziet niet de handen van de goochelaar, maar realiseert je aan het eind: ‘Oh, maar natuurlijk!’ Dit leidt er wel toe dat het verhaal wat langzaam begint, omdat Petra Doom nog allerlei zaadjes moest planten die pas later tot bloei konden komen. Het werkelijke plot van het verhaal komt pas rond pagina 100 op gang. Omdat het zo goed geschreven is vond ik het niet erg wat te moeten wachten tot het spannend ging worden, maar het maakt de opbouw misschien wat minder evenwichtig. Als de lezer wat geduld heeft met het begin betaalt dat zich echter dubbel en dwars uit, want het bouwt allemaal op naar een spannend einde, met flink veel actie. Ik was verrast door de schaal die het verhaal kreeg: een storm, een containerschip met hellehonden en een interessant monster…

Ik vond de karakters sympathiek. De enige met echte diepgang is Mirabel, maar met haar innerlijke worsteling (accepteert ze haar rol als prinses? Hoe ver gaat ze met haar samenwerkingsverbanden? Kan ze zichzelf in de hand houden als ze macht krijgt over anderen? Verraadt ze niet haar vrienden en vriendinnen ?) was dan ook meteen heel invoelbaar en meeslepend.

Voor liefhebbers van urban fantasy, waarbij mythische wezens zich onder ons schuilhouden, is deze serie een absolute aanrader en ik denk dat iedereen die graag oorspronkelijk Nederlandstalige boeken tot zich neemt deze serie een kans zou moeten geven. Ik kan in elk geval niet wachten tot ik deel 3 kan lezen. Ik heb hem meteen besteld!

Eerder verschenen op Hebban

De Kracht van Elena

Kinderen van Orpheus 1 - Het lied van Ariane