De smaak van Marrakesh

Zaterdag, 27 januari, 2018

Geschreven door: Muriel Brunswig-Ibrahim
Artikel door: Jeanette van de Lindt

En mooi boek waar de kleuren en geuren van de pagina’s spatten

[Recensie] Marrakesh (ook wel Marrakech) is de hoofdstad van de Berbers in Marokko. De naam Marokko stamt van de naam Marrakesh hetgeen aangeeft hoe belangrijk deze stad is. Marrakesh werd in het jaar 1062 gesticht en door de eeuwen heen is de stad bevolkt en beïnvloed door Arabische, Afrikaanse en Europese bevolkingsgroepen en uiteraard door de Berbers. De invloeden van deze culturen vinden we terug in de Marokkaanse keuken. Het hart van de stad Marrakesh is de historische kern die medina genoemd wordt. Medina betekent in het Arabisch “stad”. Zo’n kern is vrijwel altijd een verzameling kleine nauwe straten rond een groot plein en men vindt er de oudste en belangrijkste gebouwen van de stad. De straatjes lopen grillig alle kanten op wat in de oude tijden maakte dat de stad goed verdedigbaar was tegen vijanden. Want wie er de weg niet kent verdwaalt vrijwel zeker.

In de medina van Marrakesh heet het centrale plein van de stad Djemaa el Fna. Iedere avond worden het plein en de omliggende straatjes gevuld met eetkraampjes. Alle regionale keukens van Marokko vind je hier. Je kunt er van alles eten en proeven en er allerlei authentieke Marokkaanse producten kopen. Het Djemaa el Fna-plein werd in 2001 toegevoegd aan de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid van UNESCO. Wie naar Marokko gaat mag de stad Marrakesh en een bezoek aan de medina niet overslaan.

Wie de sfeer en geschiedenis van de stad kent zal genieten van het boek De smaak van Marrakesh. Maar ook wie er nog niet geweest is mag het niet missen. Schitterende sfeerfoto’s van de aangeboden waren, de verkopers, het plein met alle kraampjes en uiteraard ook van de heerlijke gerechten. In Marokko kent men niet echt een een menu met voor- hoofd- en nagerecht. De tafel wordt over het algemeen volgezet met eten. Alleen zoetigheid komt pas na de maaltijd. Het boek is ingedeeld in korte hoofdstukken met allemaal hun eigen onderwerp. Vleesgerechten, Visgerechten, Soepen en eenpansgerechten, Salades en groentepurees, Gebak en desserts en nog veel meer.

Uiteraard staan er een aantal Tajinerecepten in het boek en wie de Tajine niet op het gas durft te plaatsen kan het gerecht altijd in een pan maken of de Tajine in de oven zetten. Overigens is de slowcooker vaak een heel goed alternatief voor een Tajine. Er trekt een keur aan zaligheden aan de lezer voorbij. Tomaten in kaneelbouillon, Salade van gestoofde groente, Stoofpot van kip en linzen, Tajine met rundvlees en gekaramelliseerde peren, Langzaam gestoofd lamsvlees, Sardinegratin of Tonijnspiezen en bij Gebak en desserts o.a. een heerlijke Sinaasappelcake. Verrassende zaken staan in het hoofdstuk Spreads en drankjes zoals een Spread van zoete aardappels (met kaneel, suiker en citroen) en als drank een Romige avocadomelk. Klassieke recepten als Spiraalpastei met groenten en Bastille bid djaj (Kippastei) ontbreken niet.

En mooi boek waar de kleuren en geuren van de pagina’s spatten. Heerlijke recepten die allemaal goed maakbaar en aantrekkelijk zijn. Echt een boek om eerst al lezend en kijkend van te genieten om daarna te bepalen wat je allemaal gaat maken. En geloof me, dat zal veel zijn. Aanrader!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws