De smaken van Ibiza

Zaterdag, 5 mei, 2018

Geschreven door: Anne Sijmonsbergen
Artikel door: Esther Out

Een boek vol vitamine en zon!

[Recensie] In De smaken van Ibiza van Anne Sijmonsbergen straalt de zon je tegemoet en dat kunnen we wel gebruiken op kille grijze dagen. Zelf ben ik nooit op Ibiza geweest, maar het staat bekend als hét party eiland in de zomermaanden. Ibiza heeft natuurlijk nog veel meer te bieden. Zo zijn er prachtige zoutvlaktes te bezoeken, is de natuur wonderschoon en is de lokale keuken bijzonder gevarieerd en smakelijk.

Anne Sijmonsbergen woont en werkt als kok op Ibiza en produceert veel van haar eigen ingrediënten. Ze deed onderzoek naar het culinaire erfgoed van het eiland en verzamelde in dit boek traditionele en moderne recepten waaraan ze haar eigen draai heeft gegeven.

Het boek bevat – behalve veel recepten – heel veel informatie. Je leest er veel in over het eiland en de producten die er gekweekt en gebruikt worden. Verder wil ik even een speciale vermelding geven aan de foto’s die in het boek staan. Fotograaf David Munns fotografeert zoals ik het zo ontzettend graag zou willen kunnen. Prachtige landschapsfoto’s van het eiland, prachtige foto’s van producten als tomaten, pruimen, bramen en pepers en adembenemende gerechtfoto’s. Het is dan ook een heerlijk boek om even doorheen te bladeren als je behoefte hebt aan een beetje vitamine zon.

Hoewel je bij Ibiza voornamelijk aan de zomer zult denken, zijn de recepten ingedeeld naar de seizoenen. We beginnen met de lente. In dit hoofdstuk vind je recepten voor verschillende soorten tostada’s, een koud komkommersoepje, klassieke tortilla’s, barbecue ribben en gevulde kersen met chocolade. Het ziet er allemaal even smakelijk uit. In de zomer eten we bijvoorbeeld gegratineerde tomaat, gemarineerde entraña, gegrilde sardines en daar drinken we een frisse sangria van cava met moerbeien en perzik bij.

In de herfst komt de natuur op Ibiza – na een hete zomer – weer tot leven door felle regenbuien. Er groeit en bloeit weer van alles in de tuinen, maar het is vooral het seizoen van de vijgen en de olijven. In het boek vind je herfstrecepten als gamba’s met chilipeper en knoflook, wilde paddenstoelen met cognacroom op toast, gekarameliseerde vijgen met sinaasappel en honing en kruidige chocoladetruffels. De winter op Ibiza is koud maar kort en in die dagen eet je bijvoorbeeld een heerlijke zoete aardappelsoep, een Marokkaanse kipstoofpot of een polentacake met pistachenoten en kumquats.

De meeste receptuur in De Smaken van Ibiza is vrij eenvoudig te volgen als je enige kookervaring hebt. De hoeveelheid ingrediënten die per recept nodig is varieert nogal. Bij sommige recepten staat een omvangrijke lijst met benodigdheden, bij andere kun je met een paar producten uit de voeten. De meeste spullen zul je in Nederland zonder al te veel moeite wel kunnen vinden. Daar waar het wat lastiger is, wordt vaak een alternatief aangereikt.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl