Zaterdag, 19 oktober, 2019

Geschreven door: Michaelides, Alex
Artikel door: Groot, Denise de

De stille patiƫnt

Zwijgzame moordenares creƫert reusachtig mysterie

[Recensie] Het boek De stille patiĆ«nt gaat in eerste instantie over een rechtszaak. Alicia Berenson heeft haar man Gabriel vijf keer in het hoofd geschoten. De politie en vele toeschouwers willen allemaal weten waarom, maar Alicia zegt geen woord. Daarom gaat zij naar een psychiatrische kliniek in plaats van naar de gevangenis. Theo Faber werkt als psychotherapeut in de kliniek en is vastberaden om Alicia weer te laten spreken.

Perfecte omgeving voor een thriller

Als lezer ben je erg betrokken bij dit verhaal. Door dagboekfragmenten van Alicia kom je erachter waarom ze haar man heeft vermoord en of ze wel echt de dader is. Interessant is het kijkje in een psychiatrische kliniek. Aangezien de schrijver Alex Michaelides ook echt in een psychiatrische instelling voor jongeren heeft gewerkt, komt deze omgeving realistisch over. Een psychiatrische instelling is de perfecte plaats voor een thriller, omdat je alle inwoners verdacht vindt.Ā

Stil en doods

Theo Faber onderzoekt het leven van Alicia. Hij onderzoekt hoe haar jeugd was en probeert te achterhalen waarom ze is geworden zoals ze nu is: stil, doods. Door deze achtergrondinformatie duurt het lang voordat de echte spanning naar voren komt. Juist daarom is het knap dat Alex Michaelides je als lezer geboeid houdt.

Minstens tien ontknopingen

Tegen het einde van De stille patiĆ«nt had ik minstens tien ontknopingen in mijn hoofd. Mijn mond viel echter open toen ik erachter kwam hoe het verhaal echt in elkaar steekt. Kortom, De stille patiĆ«nt is een mysterieus verhaal, waarin je geboeid bent tot het einde en eigenlijk daarna ook nog. De filmrechten zijn al verkocht, dus binnenkort valt ook nog van een goede spannende film te genieten.

Foodlog