De studente

Zaterdag, 25 september, 2021

Geschreven door: Tess Gerritsen, Gary Braver
Artikel door: Severine Lefebre

Prikkelende thriller smoort in overdaad aan romantiek

[Recensie] Taryn Moore is een mooie en briljante studente. Toch pleegt ze op een dag zelfmoord door van haar balkon te springen. Rechercheur Frankie Loomis onderzoekt de zaak, waarbij ze denkt dat er meer aan de hand moet zijn. Daarbij twijfelt ze of het wel zelfmoord is, waardoor ze de case niet afsluit maar dieper wil gaan graven. Vanaf dit punt verspringt de verhaallijn naar het verleden, zo’n drietal maanden terug.

Met De studente hebben Tess Gerritsen en Gary Braver een thriller vol romantische intriges neergezet. Eigenlijk te veel romantiek en verleiding aanwezig in De studente, wat het toch een ander gevoel geeft dan een echte thriller.

Tess Gerritsen is een bekende thrillerauteur die naast haar bestsellerreeks ook losse verhalen schreef. Deze is er een van, en dat deed ze tezamen met de auteur Gary Braver.

De personages leer je tijdens het lezen beter kennen. Zo is Taryn een knappe en slimme studente, die wat onzeker en wanhopig overkomt, maar tegelijk weet wat ze wil. En wie ze wil. Je ziet haar evolueren gedurende het verhaal. Net zoals haar relatie met Jack, die haar professor is en onder de indruk is van haar. Jack heeft een arts als vrouw, die daardoor ook maar weinig thuis is. En daar heeft hij het moeilijk mee. Rechercheur Frankie is dan weer weduwe, met een tweeling rond Taryns leeftijd, waardoor ze de zaak absoluut wil oplossen.

Er zijn in het boek meerdere verhaallijnen die een belangrijke rol spelen. Uiteraard draait het hoofdzakelijk rond Taryn, en krijg je gaandeweg het verhaal een beter zicht op wie ze is en wat er is gebeurd. We leren ook professor Jack Dorian kennen, die haar docent was en waarbij ze de werkgroep ‘noodlottige liefdes’ volgde. Zijn thuissituatie en zijn band met Taryn komen uitgebreid aan bod. Dan is er nog het onderzoek van rechercheur Frankie, al is dit maar een klein deeltje van het verhaal.

Noodlottige liefdes, die term vat een groot deel van het verhaal samen. Je krijgt als lezer veel geschiedkundige informatie mee over dit thema. Gekende verhalen in dit thema, zoals Romeo en Julia, Dido en Aeneas, Tristan en Isolde…

Dit zorgt ervoor dat de spanning naar beneden gaat. Het mag wel iets beknopter, alsook de conversaties tussen Taryn en Jack. Het middendeel zakt op die manier echt in elkaar. Zeker bepaalde scènes tussen Taryn en Jack zijn te langdradig en te veel van hetzelfde. Zijn college vond ik nog wel boeiend, omdat ik bekend ben met deze verhalen en ik de discussie er rond wel kon smaken. Maar ik kan mij goed inbeelden dat sommigen hierop afknappen.

Eerder verschenen op Perfecte Buren