De therapeut

Zaterdag, 17 april, 2021

Geschreven door: B.A. Paris
Artikel door: Silke Wimme

Topauteur maakt de verwachtingen niet helemaal waar

[Recensie] B.A. Paris is sinds haar debuut Achter gesloten deuren niet meer weg te denken van de bestsellerlijsten. Zodra één van haar boeken verschijnt komt deze binnen de kortste keren in de top tien te staan. Haar boeken onderscheiden zich van de meer klassiekere thrillers doordat de misdaad niet rond een moord draait waarbij een of andere snuggere rechercheur op onderzoek gaat.

In De therapeut zijn Leo en Alice zijn eindelijk klaar voor de volgende stap in hun relatie en gaan samenwonen. Hun nieuw onderkomen bevindt zich in de gated community The Circle, in hartje London. De eerste weken verlopen vlotjes, maar dan komt Alice te weten dat de vorige bewoonster, Nina, vermoord werd door haar partner. Al snel raakt zij er volledig door geobsedeerd. Vooral als haar buren geheimzinnig doen en iets te verbergen hebben.

Freudiaanse motieven

De auteur heeft een eigen specifieke stijl waarbij snelheid, onverwachte wendingen en psychologische patronen centraal staan die lijken op Hitchcock’s Freudiaanse motieven. Wanneer je reeds een van haar boeken las weet je wat je te wachten staat: enkele nagelbijtende uren leesplezier met veel onderhuidse spanning en onverwachte wendingen.

Pf

Enkele jaren geleden heb ik een Braziliaanse film gezien over een gated community in Rio en de eerste pagina’s van De therapeut deden mij aanvankelijk hieraan denken, waardoor ik het boek teleurstellend vond en originaliteit miste. Na De therapeut te hebben gelezen, begrijp ik nog steeds niet wat de meerwaarde is van de gated community als setting. Ik had zo veel meer van dit concept verwacht. Het verhaal had zich eender waar kunnen afspelen, in een doodgewone straat ergens.

Hoewel een geoefend lezer al raadt wie de misdaad pleegde, blijft het spannend door de vele twisten die je op het verkeerde spoor zetten.  B.A. Paris heeft een bijzondere schrijfstijl met veel onderhuidse spanning. De therapeut is geschreven vanuit het perspectief van Alice, als lezer leer je haar zeer goed kennen, maar moete je raden naar wat de buren denken.

Verborgen hints

Wat ik leuk vond was dat er doorheen het boek heel wat verborgen hints waren naar het beroep van Nina. Zo wordt er bijvoorbeeld verschillende keren verwezen naar het werk van Henry David Thoreau en zijn definitie van geluk.

De therapeut is toch van B.A. Paris’ mindere boeken. Het verhaal rond de gated community beviel mij minder goed. Maar de plot is goed en het geheel is toch spannend.

Eerder verschenen op Perfecte Buren