De Therapie

Zaterdag, 12 januari, 2019

Geschreven door: Sebastian Fitzek
Artikel door: Agnes Eikema

Wat gebeurde er met Josy?

[Recensie] Psychiater Victor Larenz is radeloos. Zijn 12-jarige dochter Josy is erg ziek, maar geen enkele specialist kan de oorzaak van haar ziekte verklaren. Vol wanhoop gaat Victor van dokter naar dokter, op zoek naar hét remedie om het leven van zijn dochter te verbeteren. Maar wanneer Josy plotseling verdwijnt en niet meer terugkeert, wordt het Viktor allemaal te veel. Het verdriet en de onwetendheid wat er met Josy is gebeurd, maakt zijn leven ondraaglijk.

Victor trekt zich terug op een eiland om tot zichzelf te komen. De relatie met zijn vrouw staat op een laag pitje. Op de een of andere manier kan zij beter met de verdwijning omgaan en de twee vervreemden van elkaar. Op het eiland probeert Viktor de verdwijning te verwerken. Maar wanneer hij door een schizofrene schrijfster, Anna Spiegel, wordt gesmeekt om haar ziekte schizofrenie (zijn specialisme) te behandelen, is zijn nieuwsgierigheid gewekt. Vooral omdat Anna tijdens de sessies een verhaal vertelt dat wel sterk overeenkomt met dat van zijn eigen dochter. Ze vertelt bijvoorbeeld over een gevangen meisje in een blokhut en een bloederige badkamer. Victor raakt steeds meer en meer verstrengeld tussen heden, verleden, realiteit en fantasie. De vreemde gebeurtenissen op het eiland zorgen meer en meer voor complete chaos in zijn hoofd. Zal hij ooit erachter komen wat er met Josy is gebeurd?

Mijn eerste reactie tijdens het lezen van De Therapie is dat ik het verhaal te vergelijken vind met Shutter Island van Dennis Lehane. Het verhaal zorgt voor complete verwarring en chaos. Wat is waarheid en wat is waanzin? Zelfs als lezer raak je op een gegeven moment de draad kwijt, want niets is wat het lijkt in dit boek.

De grote onzekerheid waarin Victor zich bevindt en de wil om de waarheid boven tafel te krijgen is zo meeslepend en zorgt voor een enorme beklemming. De hoop die hij krijgt van Anna tijdens de sessies op het eiland zorgen ervoor dat hij zich wederom vastbijt in een ongrijpbare en machteloze situatie.

De schrijfstijl van Sebastian Fitzek is prettig, het voedt de verwarring die ontstaat. De personages zijn perfect neergezet in het boek, je kunt je helemaal in het verdriet  van Victor inleven. De grote onzekerheid en angst waarin je verkeert, zorgt vast voor zoveel psychische belasting dat je niet meer reëel kan nadenken. Door de komst van Anna; een schizofreen, maakt de verwarring zo groot dat je als lezer op een gegeven moment de realiteit uit het oog verliest. Ziet Viktor nu waanbeelden en wordt paranoïde of is het Anna?

Het plot is origineel, maar ik had een sterk vermoeden welke kant het op zou gaan. Maar in het boek is niets wat het lijkt en ook in het plot komt de lezer tot verrassingen te staan. Zal de eenzame nachtmerrie van Victor nu eindelijk overgaan in een droom en kan hij eindelijk zijn rust vinden?

Het is een geweldige psychologische thriller zoals psychologische thrillers horen te zijn. Het zet je aan het denken en je wordt in complete verbijstering achter gelaten.

Eerder verschenen op Boekenz

De patiënt