De tovenaar van Oz

Zaterdag, 25 januari, 2020

Geschreven door: L. Frank Baum, Marieke Nelissen, Margaretha van Andel
Artikel door: Katelijne van Alem

“Met een arm om Toto heen viel ze in een diepe slaap”

De auteur

[Recensie] L. Frank Baum was een Amerikaanse schrijver, filmmaker, dichter en acteur. Met het kinderboek The Wizard of Oz werd hij enorm beroemd. Deze versie van De tovenaar van Oz is herverteld door Margaretha van Andel.  Er werd al snel een musical van gemaakt onder de titel The Wizard of Oz. Deze musical was heel gauw een even groot succes als het boek en haalde zelfs Broadway.

De illustrator

Marieke Nelissen is geboren in 1975 te Naucalpan De Juárez in Mexico. In 1997 studeerde ze af aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch. Sindsdien werkt ze als grafisch vormgever en illustrator. Vanaf 2015 is ze doorgebroken als kinderboekenillustrator.

Foodlog

Verhaal

Tijdens een wervelstorm worden Doortje en haar hondje Toto met huis en al een andere wereld in geslingerd. Die wereld is het Land van Oz, vol toverkracht en vol bijzonder wezens. Om weer thuis te komen, moet Doortje naar de tovenaar. Onderweg ontmoet ze de laffe leeuw, de vogelverschrikker en de blikken boswachter, die haar vergezellen. Zal ze haar weg terugvinden?

De tovenaar van Oz verscheen voor het eerst in 1900. Margaretha van Andel bewerkte het klassieke verhaal van L. Frank Baum tot een sprankelend avontuur, met fonkelnieuwe illustraties van Marieke Nelissen.

Avontuur

Doortje zal in dit wonderlijke boek allerlei avonturen beleven. Zo komt ze met de vogelverschrikker in een land dat steeds ruwer en grauwer wordt, maken ze samen een vlot voor op het water en gaan ze op zoek naar het paleis van de grote tovenaar. Samen kun je praten over alle avonturen die in dit boek gebeuren en welke avonturen je zelf nog zou willen beleven!

Toneel

Na het lezen van het boek zou je misschien de film kunnen kijken. Ook kan het erg leuk zijn om er samen een toneelstukje van te maken, zoek de verkleedkleren maar bij elkaar! En wie zou welke rol willen hebben? Zo kun je bekijken welke rol het beste bij wie past en hoe je er zelf een eigen toneelstuk van kunt maken!

Vormgeving

Een mooi uitziend boek met een stevige kaft. De zijkant van de kaft is in rood linnen, wat het geheel een chique uitstraling geeft. De titel staat in gouden letters gedrukt. Het boek is in prettige hoofdstukken opgebouwd, waardoor kinderen steeds een hoofdstuk kunnen lezen of je als ouder/verzorger steeds een deel kunt voorlezen. Ook een fijn boek wanneer kinderen al zelf kunnen lezen, het toch voor te lezen. Een zeer geschikt boek voor thuis , op school en in de BSO. De illustraties zijn vernieuwend en zeer gedetailleerd. Iedere prent ademt een deel van het verhaal uit, erg mooi gemaakt. Het binnenwerk bestaat uit afwisselend paginagrote illustraties in kleur en kleine zwart-witillustraties, welke zeer fraai zijn vormgegeven. Het papier is van zware kwaliteit en zelfs de schutbladen zijn heel mooi geïllustreerd.

Achterin het boek staat het hoofdstuk Meer van Oz, een leuk onderdeel met onder andere een fictief interview met L. Frank Baum.