De Uitverkorene

Zaterdag, 7 maart, 2020

Geschreven door: Taran Matharu
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Op een planeet vol dinosaurussen

[Recensie] De Uitverkorene is een waar overlevingsverhaal waar je constant de dreiging voelt van gevaar. Cade komt terecht in een soort jungle met dinosaurussen, die er soms heel anders uitzien dan verwacht. Hij krijgt gelukkig gezelschap van zijn klasgenoten, maar komt constant terecht in gevaarlijke situaties waardoor de spanning er goed in blijft. De actie staat op een hoog pitje en daardoor wilde ik maar blijven lezen! De schrijfstijl van Matharu is weer erg beeldend en meeslepend, dus dat zorgde er ook voor dat ik vastgekluisterd zat aan mijn boek.

Cade is een zeer sympathiek personage. Hij is een jeugddelinquent, maar dit is vrij onterecht. Hij is een goede jongen die ook nog eens veel verstand heeft van overleven en dinosaurussen. Misschien iets te toevallig, maar zo weet hij zich wel staande te houden en is hij daardoor ook waarschijnlijk de uitverkorene. Hoewel ik het verhaal erg spannend vond, was het wel erg chaotisch. Cade komt in aanraking met voorwerpen uit de geschiedenis en andere personages die uit de Romeinse Oudheid komen. Het boek werd daardoor erg divers, maar het voelde allemaal heel willekeurig aan. Ik snapte de logica niet van deze hele omgeving en de keuze tussen alle personages, waardoor ik niet volledig in het verhaal kon komen.

Dit boek eindigt met een spannende strijd, maar de uiteindelijk ontknoping waar je antwoorden krijgt op wat vragen vond ik alleen erg teleurstellend. Ik had de hoop dat er meer achter zou zitten, maar de verklaring die nu werd gegeven vond ik erg simpel. Nu is het verhaal nog te vaag en heb ik nog geen gedetailleerd beeld van de situatie. De proloog geeft me in ieder geval hoop dat er meer achter zit, dus ik vermoed dat het volgende deel veel meer duidelijkheid gaat geven. Zo niet, is deze serie wel een behoorlijke afknapper na een geweldige reeks die Matharu heeft geschreven. Fingers crossed voor deel 2!

Voor het eerst gepubliceerd op Nerdygeekyfanboy