De vallei

Zaterdag, 12 maart, 2022

Geschreven door: Anne-Hélène Dubray
Artikel door: Katelijne van Alem

“In de beboste vallei woont nu een groepje kleine mensen”

[Recensie] Een stevige berg staat al vele jaren midden in het landschap. Rondom die berg speelt zich de geschiedenis af. We zien de gewoontes van de dieren en mensen en het ontstaan van gebouwen en uitvindingen. De berg zelf blijft zonder verandering staan. De evolutie van de aarde wordt in dit boek geschetst: van het ontstaan van de dinosaurussen en de komst van de mens, tot een hele nieuwe wereld onder water.

Help je mee?

Auteur en illustrator Anne Hélène Dubray illustreert ontzettend mooi in dit grote prentenboek. Op iedere dubbele pagina is de reusachtige berg te zien, waarvoor zich vanalles afspeelt. Met veel oog voor detail is het landschap geillustreerd en zie je er steeds weer iets nieuws. Van mammoeten en mensen, tot vliegtuigjes en zwaardvissen. De tekst geeft een prettige toelichting op wat er te zien is, een inkijkje in de geschiedenis en een vooruitblik op de toekomst.

Het verhaal is realistisch opgeschreven, informatief en ondersteunend aan de prenten.

Geschiedenis en toekomst

Weet jij wat er in de geschiedenis allemaal geleefd heeft in de wereld? In dit boek krijg je daar een prachtige inkijk in. Maar ook in wat er in de toekomst nog zou kunnen gaan gebeuren en ontstaan. Een informatief boek dat dit op speelse manier laat zien.

In dit boek kun je echt verdwalen in de pagina’s. Steeds zie je wel iets nieuws, echt een kracht van dit kijkboek. Hieruit kunnen allerlei verhalen ontstaan of de behoefte om onderwerpen nog verder te gaan opzoeken. Zo lees je bijvoorbeeld over het ontstaan van een stad, waar ruiters wachtlopen langs stadsmuren. Dit kan een mooie aanleiding zijn om in andere boeken of op internet nog verder te lezen over het ontstaan van steden.

Kortom, een prachtig informatief kijkboek!