De verdwijning

Zaterdag, 31 oktober, 2020

Geschreven door: Katherine Webb
Artikel door: Paula van Mourik

Sterk onderwerp krijgt tam verhaal

[Recensie] Het is zaterdag 25 april 1942. Cary, Davy’s moeder, heeft haar zoon achtergelaten bij Frances, zoals ze wel vaker doet. Maar juist die avond wordt het dorp waarin ze wonen gebombardeerd door de Duitsers. Daarbij raakt Davy vermist. Terwijl iedereen denkt dat Davy net als heel veel andere dorpsbewoners dood is, gaat Frances naar hem op zoek. Daarbij wordt ze geholpen door Owen, de oom van Davy en de man op wie de tweeëndertig jarige Frances sinds haar tienerjaren verliefd is. Wat volgt is een dagenlange wanhopige zoektocht waarbij Frances wordt teruggeslingerd naar het verleden. Een verleden die haar nog altijd parten speelt.

Op de cover van De verdwijning staat de volgende teks: “Bath, 1942. In tijden van oorlog is niemand geïnteresseerd in de verdwijning van een kind.” Het boek gaat inderdaad over de verdwijning van Davy, een jongetje van zes, maar dat niemand hierin geïnteresseerd zou zijn is niet waar het in dit verhaal over gaat. Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar. Allereerst de verdwijning van Davy.

Nooit meer teruggevonden

Voor Francis is het niet de eerste keer dat iemand in haar omgeving wordt vermist. Vierentwintig jaar geleden is haar beste vriendinnetje Wyn zoek geraakt en nooit meer teruggevonden. Het bombardement brengt een nieuwe aanwijzing over deze vermissing. Francis is vastbesloten om de waarheid rondom de verdwijning van Wyn boven water te krijgen en schakelt daarbij de hulp in van Brigadier Cummings.

Archeologie Magazine

Een andere verhaallijn in De verdwijning is die van een mysterieuze patiënt die met ernstige verwondingen in het ziekenhuis ligt. Terwijl Francis op zoek gaat naar Davy stuit ze op deze  man die haar vaag bekend voorkomt. Ze vermoedt dat hij iets met haar verleden te maken heeft, maar haar geheugen laat haar lange tijd in de steek.  De derde verhaallijn gaat over de liefde die Frances voor Owen voelt en de kans die zij vroeger hebben laten liggen toen zowel Owen als zij nog niet getrouwd waren.

In De verdwijning wordt de lezer afwisselend meegenomen naar het heden en naar het verleden, naar de jeugd van Frances waarin ze bevriend raakt met Wyn tot het moment waarop het meisje vermist raakt.

Frances heeft al veel meegemaakt in haar leven. Behalve de verdwijning van Wyn en Davy blijkt dat zij kortgeleden bij haar man is weggegaan en weer bij haar ouders is ingetrokken. Af en toe wordt hier in het verhaal terloops naar verwezen. Dat is jammer, want in 1942 was het niet gebruikelijk dat een vrouw haar man verliet. De auteur had hier wel wat meer aandacht aan mogen besteden. Hoewel het verhaal een thriller is, leest het meer als een roman. Het komt traag op gang en helaas blijft dat ook zo. Maar omdat je wil weten wat er met Davy is gebeurd, wie de onbekende man in het ziekenhuis is en of Owen en Frances samen een toekomst  hebben, houdt het boek de lezer wel in zijn greep.