Zaterdag, 20 maart, 2021

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Het jaar 1621

Vijf kinderen. Een heksenkring.
De kans om eeuwig te leven.

[Recensie] Het is het jaar 1621. Colette Zwart is haar vader vier jaar geleden verloren. Toen hij nog leefde en voor de kasteelheer werkte woonde het gezin in een huisje dat de kasteelheer graaf Petrus hen had toegewezen, maar na zijn dood kan Colette’s moeder zich dit niet meer veroorloven en moeten ze verhuizen naar een hutje aan de rand van het dorp, waar zij in armoede verder leven. Davina, de moeder van Colette, wordt door de dorpsbewoners gerespecteerd omdat zij veel weet van kruiden en genezende planten. Deze groeien in een bijzondere tuin waar Davina Colette een keer mee naar toe neemt. Helaas zijn er mensen die denken dat Davina een heks is. Dit zorgt ervoor dat zij opgepakt wordt en veroordeeld tot de brandstapel. Op het moment dat haar moeder in opdracht van de graaf wordt gevangengenomen, verzet Colette zich tegen deze arrestatie. Het gevolg is dat ook zij en haar broer Bertus worden meegesleept naar het kasteel en in de kerker worden opgesloten. Colette snapt niet waarom haar moeder haar lot zo gelaten ondergaat. Ze is bang dat zij en haar broer als heksenkinderen worden beschouwd en dat ze niet meer vrijgelaten zullen worden, ze is bang dat ze zelf op de brandstapel zal eindigen. Haar moeder vertelt haar dat ze geen andere keuze heeft en dat Colette het zal gaan begrijpen als ze ouder is. Haar moeder komt door de vele bewijzen tegen haar niet onder haar straf uit.

Tot haar verrassing worden Colette en Bertus uit de kerker gered door een man. Hij heet Maximiliaan en hij neemt de twee kinderen mee naar zijn burcht. Colette voelt dat ze hem kan vertrouwen. Eenmaal in de burcht van Maximiliaan komt Colette er achter wie haar moeder eigenlijk was en wat zij al die jaren voor haar kinderen geheim heeft gehouden. Het lukt Colette om de geheimzinnige tuin vol bloemen en geneeskrachtige kruiden terug te vinden. Ze is erachter gekomen dat er een speciale bron aanwezig is. Het verhaal gaat dat deze bron toegang geeft tot het eeuwige leven met hulp van magie. Colette wil proberen om met behulp van deze bron haar moeder terug te krijgen.

In De duistere school  en Het verlaten huis  heb je al kennis gemaakt met de sluwe en gevaarlijke heks Colette Zwart, die zwarte magie beoefent en de heksenkring in Kraaiendorp leidt. De vergeten tuin is haar verhaal. Het gaat erover hoe het zover heeft kunnen komen dat ze een kwaadaardige heks is geworden. De vergeten tuin is het derde boek in de Kraaidorp-reeks, maar het kan ook goed los van de eerdere delen gelezen worden.

De vergeten tuin begint met een spannende en intrigerende proloog die in het kort weergeeft waar het verhaal over zal gaan. Ik was erg nieuwsgierig naar het verhaal van Colette Zwart dat in 1621 begint. Op dat moment is zij nog een gewoon, twaalfjarig meisje. Samen met haar moeder en haar broer wonen ze in een hut en hebben geen gemakkelijk leven. Colette worstelt hier regelmatig mee. Sandra J. Paul heeft de diverse emoties van Colette goed beschreven, je voelt bijvoorbeeld haar angst en onmacht als haar moeder opgepakt wordt. Je volgt daarna hoe haar zelfvertrouwen groeit als ze begint te beseffen wat haar moeder was en welke rol Colette zelf heeft in alles en de macht die zij bezit. Op het moment dat Colette in de burcht van Maximiliaan erachter komt dat haar moeder geheimen over haar familie verborgen heeft gehouden, zorgt ervoor dat haar emoties alle kanten opschieten. Ze leert met hulp deze onder controle te krijgen en weet dan wat haar te doen staat: ze wil haar moeder gaan redden. Dit is echter niet eenvoudig en Colette komt voor diverse uitdagingen te staan.

Sandra J. Paul laat ook in dit verhaal wederom zien dat zij beschikt over een grote dosis fantasie én dat ze je als lezer steeds weer op het verkeerde been weet te zetten, vooral op momenten dat je denkt te weten hoe het verder zal gaan. Het is zeker geen voorspelbaar verhaal, ondanks dat je weet wat voor een persoon Colette Zwart in de toekomst (ons heden) zal zijn.

Wat een goed idee van de schrijfster om het personage Colette, die we al kennen uit de eerdere delen van de serie, nu haar eigen verhaal te geven! Het geeft een extra dimensie aan de Kraaidorp-reeks, je begrijpt als lezer beter wat de gebeurtenissen in het verleden te maken hebben met die in het heden. Ik had in de vorige delen echt een hekel gekregen aan Colette, maar nu ik haar verhaal ken, heb ik wat meer sympathie voor haar. Ik had het echt te doen met het twaalfjarige meisje dat zoveel voor haar kiezen krijgt.

De vergeten tuin is wederom een zeer goed geschreven en spannend avontuur vol magie en hekserij. Net als de eerdere delen is ook dit derde deel een prachtige uitgave: het is een hardcover met een cover die bij het verhaal past en er is veel zorg besteed aan het binnenwerk. De hoofdstukken beginnen allemaal met prachtige zwart-witte afbeeldingen. Ik kijk erg uit naar het laatste deel dat in oktober 2021 zal verschijnen en ben erg benieuwd hoe het avontuur in Kraaidorp zal aflopen.

Eerder verschenen op PerfecteBuren

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst