De vrouw in de kooi

Zaterdag, 22 februari, 2020

Geschreven door: Jussi Adler-Olsen
Artikel door: Agnes Eikema

Pageturner pur sang

De vrouw in de kooi is het eerste deel van de serie Q  van Jussi Adler-Olsen en biedt alles om blindelings de overige zeven delen te bestellen.

[Recensie] De lezer maakt kennis met de hoofdpersonen in deze serie die allen een intrigerende geschiedenis kennen. Zo is de hoofdpersoon, Carl Mørck, hoofd van afdeling Q. Een afdeling waar onopgeloste  moordzaken opnieuw tegen het licht worden gehouden. Ooit was Carl een ambitieuze brigadier, maar sinds een schietincident waar zijn collega’s niet ongeschonden zijn uitgekomen, hoeft het voor Carl allemaal niet meer zo nodig.
Door hem hoofd van de nieuwe afdeling Q te maken verhuist Carl naar de kelder en kan zijn eigen gang gaan. Na enige tijd verschijnt zijn manusje van alles, Assad, in beeld. Wanneer Assad alle klusjes, zoals opruimen en schoonmaken, af heeft en wel aan het werk gehouden moet worden, mag hij zich van Carl in enkele dossiers verdiepen. Het dossier van de verdwenen politica Merete Lynggaard krijgt zijn interesse en de kritische blik en vragen van Assad zorgen ook bij Carl voor een stimulans.

Merete Lyngaard is in 2002 verdwenen tijdens een toch op een veerboot, waarbij haar hulpbehoevende broer moederziel alleen is achtergebleven. De media schuift het op zelfmoord of verdrinking en ook de recherche ziet destijds geen aanwijzingen voor een  andere verklaring. De zaak lijkt onopgelost te blijven. Lijkt te blijven.. want dezelfde cynische Carl zorgt met Assad voor de ontrafeling van een ‘het zal toch niet waar zijn-situatie’.

Het boek geeft twee verhaallijnen weer. Enerzijds het verhaal van Carl en Assad, anderzijds de situatie waarin aangegeven wordt wat er mogelijk met Merete is gebeurd. Deze situaties zorgen ervoor dat je als lezer op het puntje van je stoel zit en niet  kan stoppen met lezen. Het is een pageturner pur sang. Het moment dat beide verhaallijnen bij elkaar komen zorgt voor een spetterende ontknoping die nog uren in je hoofd nagalmt.

Eerder verschenen op boekenz.nl

De grenzeloze

De bedrijfsterrorist