Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een wereldreis en een reis door je eigen leven

[Recensie] De blurb van het boek doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een zelfhulpboek. Want zeg nou zelf:

“reis naar meer vrijheid, plezier en het volgen van je hart”
“inzien dat het ook voor jou haalbaar is om een andere invulling te geven aan jouw leven”
“een rijker leven zowel op fysiek, mentaal, spiritueel en financieel gebied”

En dat allemaal door De wereld ligt aan je voeten van Darryl Liesbeth Hoefdraad te lezen. De lezer die zich af laat schrikken door de ietwat zweverige woorden doet zichzelf en de auteur te kort. In De wereld ligt aan je voeten beschrijft Darryl Liesbeth Hoefdraad twee reizen. De eerste is een wereldreis die ze maakte en de tweede is een reis door haar gevoelens, emoties, inzichten, herinneringen en toekomstwensen. De reis begint al een tijd voor ze haar koffers heeft gepakt. Ze komt op een punt in haar leven dat ze zich de vraag stelt “is dit het nou helemaal?”. Iedereen kent die momenten in het leven wel. Blijf je doorgaan op de ingeslagen weg of is er een stem die zegt “dit kan toch spannender en veel leuker?”

Darryl kwam op een punt in haar leven dat ze aan alle kanten vastliep zowel op haar werk als op het gebied van relaties. Om van de situatie met de buren en het niet van de grond komen van haar eigen bedrijf maar helemaal niet te spreken. Ze vertelt er uitgebreid over in de eerste hoofdstukken en dan al raak je als lezer geboeid en word je nieuwsgierig. Hoe gaat Darryl al deze problemen te lijf? Door haar huis te verkopen, baan op te zeggen, koffers te pakken en een wereldreis van 1,5 jaar te maken. En wat voor een wereldreis. Als je de kaart voorin het boek bekijkt dan zie je direct dat het een enorme wereldreis geworden is.

Ieder land dat ze bezoekt krijgt een eigen hoofdstuk inclusief mooie foto’s. Soms zijn die hoofdstukken kort en soms wat langer. In iedere beschrijving zitten een of meerdere levenslessen verstopt. Vaak niet meer dan een overpeinzing of een gedachte maar wel zodanig dat je als lezer heel vaak denkt “en hoe zit dat dan bij mij?”
En daar zit de kracht van het boek. Het is heel fijn om te lezen over spannende reizen en tegelijk belangrijke levensvragen, herinneringen en toekomstdromen de revue te laten passeren. Het is dan ook geen boek om in een ruk uit te lezen. Tenzij het je om de reisbeschrijvingen gaat. Wie de diepere lagen in de teksten wil overdenken kan daarvoor beter de tijd nemen en na ieder hoofdstuk eens even in de verte staren.

Het laatste reishoofdstuk is Date with destiny in Miami. Het gaat over een event van een week onder de bezielende leiding van Anthony Robbins. Een indringend en belangrijk hoofdstuk al is het alleen al om de oneliners en handvaten die aangereikt worden. Vervolgens krijgen we een inkijkje bij de terugkomst in Nederland. Hoe krijg je weer vaste grond onder de voeten na een reis van 1,5 jaar en wat ga je in de toekomst doen?  Als laatste krijgen we een paar interviews met mensen die het ook hebben aangedurfd om hun leven radicaal om te gooien. Natuurlijk is het niet voor iedereen weggelegd om de boel de boel te laten en zo’n lange reis te maken. Maar dat hoeft ook helemaal niet en ook dat leert dit boek je. Want het gaat niet om de fysieke reis, het gaat om de reis door het leven. Want ook daar ben je zelf de bestuurder.

De wereld ligt aan je voeten is een boek om een aantal keren te herlezen want je zult niet direct alles wat soms duidelijk maar soms ook tussen de regels door aangereikt wordt tot je nemen.
Gelukkig is dat herlezen geen straf.

De wereld ligt aan je voeten is alleen hier te bestellen.