De wonderbare reis van Nils Holgersson

Zaterdag, 16 januari, 2021

Geschreven door: Selma Lagerlöf, Martijn van der Linden
Artikel door: Ramona van den Berg

Een klassieker

[Recensie] Wat ons meteen opvalt is de grootte van dit boek. Hij is goed dik, met een mooie harde cover en een leeslint. Echt wel pluspunten voor leesfanaten zoals wij.

Dit verhaal gaat over Nils, een kwajongen die dieren plaagt en ze het leven zuur maakt. Op een dag wordt hij door een kabouter veranderd in… je raadt het al, een kabouter. En als hij deze schok te boven is gekomen komt hij er ook nog eens achter dat hij de dieren kan verstaan en met ze kan praten. Vervolgens ontdekt hij dat de dieren negatief over Nils praten daar hij altijd zo vervelend tegen ze is. Het lukt Nils om op de rug van de tamme gans Marten te klimmen en dan gaat zijn avontuur beginnen.

Nils moet zich bewijzen aan de groep ganzen waarmee hij op reis gaat. Hij merkt nu hij de dieren kan verstaan dat hij ze ook kan helpen. En op deze manier merk je tijdens het lezen dat Nils steeds meer geaccepteerd wordt door de ganzen. Elke dag tijdens de reis die ze maken moeten ze een veilige slaapplaats vinden en op zoek naar eten. Dit lijkt soms onmogelijk. Maar samen vinden ze altijd wel een oplossing voor de problemen die ze tegenkomen.

Het grootste gedeelte van het boek gaat over de reis die het gezelschap maakt. Het laatste stuk wordt voor mijn gevoel wat afgeraffeld. Er wordt niet zo diep ingegaan op de plaatsen in Zweden die ze bezoeken, terwijl dat in het eerste gedeelte wel wordt gedaan. Dit verhaal bevat een mooie boodschap: zorg voor de natuur en de bewoners hiervan. Nils wordt in het begin neergezet als een vervelende kwajongen. En we weten allemaal dat er mensen zijn die niet zorgen voor de omgeving waarin ze leven. Nils staat voor mijn gevoel in het begin van het verhaal gelijk aan deze mensen.

Je merkt aan de manier zoals het verhaal voor ons wordt beschreven dat de schrijfster een zwak heeft voor Zweden. Ze vertelt ons vol liefde over het land en kan het zo gedetailleerd beschrijven dat je je er als lezer een goed beeld over kunt vormen. Het boek bevat mooie illustraties die echt weergeven waar je over leest. Soms hadden we wat moeite met de namen die erin voorkomen.

De wonderbare reis van Nils Holgersson is een mooi geïllustreerd verhaal. Bevat een boodschap en er komt veel fantasie in voor.

Eerder verschenen op Perfecte Buren