De zusjes uit het Verzonken Moeras

Zaterdag, 21 mei, 2022

Geschreven door: Lucy Strange
Artikel door: Sanne de Jong

Dit boek heeft alles wat je als lezer zoekt

[Recensie] De zusjes uit het Verzonken Moeras lees je vanuit het perspectief van Willa, een van de zes zussen Fernsby. In dit boek blijven de gebeurtenissen elkaar op een fijn tempo opvolgen, waardoor je door wil blijven lezen en móet weten hoe het afloopt met de zussen, papper en opoe.

Een vloek die het leven beheerst
De papper van Grace, Freya, Willa en de drieling gelooft in ‘De Vloek van Zes Dochters’, een volksrijmpje uit het bijgeloof van het moerasland. Een vloek waardoor papper noodlottig aan zijn einde kan komen: “Of zes legt jou in ’t graf – morsdood”. Hij laat zijn leven hierdoor bepalen. Gelukkig mogen Grace, Freya en Willa van hun strenge papper wel het Vollemaancircus bezoeken, dat eens in de zoveel tijd in het dorp staat. Maar als het circus de volgende dag weer is vertrokken, is ook Grace nergens te bekennen. Dit is het begin van een mysterieus en spannend avontuur voor Willa en de anderen zussen, vol met enge wezens, bijgeloof, moeraslanden en liefde voor elkaar.

Lucy Strange schrijft met name historische fictie voor kinderen. Haar boeken zijn spannend en hebben vaak een bovennatuurlijk tintje. Voor Het geheim van het Nachtegaalbos kreeg Strange een Vlag en Wimpel. De zusjes uit het Verzonken Moeras is haar vierde boek.

Zoek niet verder
Soms begin je in een boek en weet je na het eerste hoofdstuk al dat het een heel mooi en goed verhaal gaat worden. De zusjes uit het Verzonken Moeras is een van die boeken. Het verhaal bevat alles wat je als lezer wilt hebben: het is geheimzinnig door het Vollemaancircus, het moeras en het bijgeloof. Maar er zijn ook veel droevige gebeurtenissen, zoals dat Willa denkt dat haar moeder nooit van haar gehouden heeft. Je wordt ook elke keer weer verrast door hoe het verhaal zich ontwikkelt. Op het einde vallen alle stukjes op zijn plaats: het verleden wordt bekend en zelfs het bijgeloof bevat een kern van waarheid.

De personages hebben allemaal een sterk en duidelijk karakter, waardoor je een goed beeld van ze krijgt. De zes zussen zijn hierdoor ook goed uit elkaar te houden. Je krijgt het gevoel dat je ze na een paar hoofdstukken allemaal persoonlijk kent, en je voelt daarbij de band die de zussen met elkaar hebben.

In De zusjes uit het Verzonken Moeras is veel bijgeloof terug te vinden. De bewoners van het dorp hebben zo hun eigen rituelen, die soms bijna magisch lijken door het licht en het duister dat ze gebruiken. Naast de geheimzinnige rituelen wordt het verhaal ook door bepaalde metaforische zinnen extra magisch. Bijvoorbeeld dat een gedachte langsfladdert als een mot, klapperend met zijn papierachtige vleugels. Dat geeft het boek net iets extra’s.

Daarnaast zijn boeken en het lezen ervan niet echt verboden, maar de laatste die boeken in zijn bezit had werd gestraft met de duikstoel. Des te meer waardeer je het als lezer dat de zes zussen dol op lezen zijn. Gelukkig heeft opoe ook allerlei boeken bewaard. Zo ook het boek van hun mammer Verhalen over de Moerassen, waarin een verhaal staat over de Moeraskoning. Het boek van hun mammer speelt een grote rol in dit verhaal.

Feiten gemixt met fantasie
Verder heeft Strange veel inspiratie gehaald uit bestaande rituelen, landschappen en dialecten. Zo is het moerasland gebaseerd op het landschap van Romney Marsh, dat de graafschappen Kent en East Sussex omvat. Strange heeft ook details geleend uit de geschiedenis, waaronder de moeraskoorts. Het dialect in het boek, wat ook in de vertaling goed terug te zien was, is deels authentiek dialect uit Kent en Sussex en deels verzonnen. Tot slot heeft Strange ook naar folklore gekeken en traditionele en heidense vieringen.

Strange heeft met De zusjes uit het Verzonken Moeras een sterk, compleet boek geschreven. Het bevat geschiedenis uit specifieke gebieden in Engeland, familie speelt een belangrijke rol en het is geheimzinnig en mysterieus op een manier die past bij het boek. Op naar meer boeken van Lucy Strange!

—

Het geheim van het Nachtegaalbos

De zusjes uit het Verzonken Moeras