Delicious. Het zoekboek!

Zaterdag, 20 juli, 2019

Geschreven door: Delicious
Artikel door: Esther Out

Van ontbijt tot desserts

[Recensie] Het kookmaandblad Delicious. bestaat al best lang. Ik kook er graag uit, omdat de recepten gevarieerd zijn, bijna altijd goed kloppen en zelden tot teleurstellingen leiden. Bovendien is de fotografie een lust voor het oog. Om de zoveel tijd verschijnt er onder de naam van het magazine een verzameling recepten in boekvorm met een bepaald thema. De recepten zijn al eens eerder verschenen in het  maandblad, maar worden in boekvorm naar thema gebundeld.

De nieuwste bundel – de twintigste alweer – is uitgegeven door Fontaine Uitgevers en richt zich op zoetrecepten uit Delicious. In het boek vind je 132 recepten van ontbijt tot desserts. Het boek heeft het perfecte formaat voor een kookboek. Niet te groot en niet klein. Je legt hem dus makkelijk op je aanrecht zonder dat hij teveel ruimte inneemt. De kaft heeft handige flappen die je kunt gebruiken als boekenlegger en de vormgeving en styling is helemaal Delicious., een stijl waar ik erg van houd.

Dit boek is geschikt voor beginners en gevorderden. Beginners kunnen de receptuur stap voor stap volgen en tot grootse resultaten komen. Gevorderden kunnen hun eigen draai aan de recepten geven en ze net even anders maken dan ik het boek staat. Voorin het boek vind je een hoofdstuk met handige informatie over ingrediënten, hulpmiddelen en technieken. De rest van het boek is overzichtelijk ingedeeld naar soort recept zodat je makkelijk kunt bladeren naar het juiste hoofdstuk. Er zijn 6 hoofdstukken met recepten.

Hoofdstuk 2 – cake & gebak
In dit hoofdstuk vind je allerlei soorten cakes en gebak, zoals de prachtige tarte tropézienne met frambozen die op de cover van het boek staat. Andere voorbeelden zijn Portugese Queijadas, ricottaplaatcake met zomerfruit, Berliner bollen, arretjescake met cranberry’s en pistachebrownies.

Hoofdstuk 3 – koekjes & snoep
Er is een heel hoofdstuk geweid aan koekjes en snoep. Leuk! Zo kun je chocolade-koffieflikken met affogato maken, pikant-zoete kaneelnootjes, gemarmerde sesam-koffiekoekjes of peperkoekpretzels. Allemaal verrassende recepten.

Hoofdstuk 4 – taart
Taarten zijn altijd een beetje een uitdaging. Ze moeten natuurlijk lekker zijn, maar vaak worden ze gemaakt voor een feestelijke gelegenheid en moeten ze er dus ook een beetje mooi uitzien. Aan de foto’s te zien die bij de taartrecepten in dit boek staan, zit het met dat laatste wel goed. Prachtige creaties als dadel-kokos-mangotaartjes, tompoes met blauwe bessen gele room en citroen en een kersen-chococrèmetaart zijn oogstrelend en ongetwijfeld ook heerlijk.

Hoofdstuk 5 – ontbijt & brunch
Persoonlijk met ik geen fan van zoete ontbijtjes, maar veel mensen wel. In dit boek vind je onder andere citroenflensjes met blauwe bessen, homemade granola, mini brioches en frambozen-noten-zadenrepen.

Hoofdstuk 6 – ijs
Ik ben wél een grote ijsfan. In dit hoofdstuk vind je verrassende smaken als een frambozen-bierfloat, brioche met ijs en rodewijngranité met rood fruit en tijm, maar ook klassiekers als frambozen-sorbetijs en pure-chocoladeijs. Een leuk project: homemade viennetta met chili.

Hoofdstuk 7 – toetjes
Ook bij de toetjes kun je veel verrassende en niet al te voor de hand liggende recepten terugvinden. Zoals een cranberry-peercrumble met campari, rijst-rumpudding met kokos en gula jawa-saus, chocolade-amandel stoompudding met kersen en een bessen-anijsbavarois.

Ieder recept is duidelijk omschreven en als je een beetje je weg weet in de keuken, zul je er prima mee uit de voeten kunnen. Bovendien bevat elk recept inspirerend mooie foto’s, zoals we van Delicious. gewend zijn. Kan ik dan helemaal niets kritisch zeggen over dit boek? In alle eerlijkheid: nee! Het is gewoon echt een heel erg leuk, mooi en toegankelijk boek.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl