Der Snowman Trek in Bhutan

Zaterdag, 26 februari, 2022

Geschreven door: Thorsten Hoyer
Artikel door: Harald Pauli

Snowman trek

[Signalering] Terwijl beroepswandelaar Thorsten Hoyer op de luchthaven van Kathmandu op zijn vliegtuig naar huis zit te wachten ziet hij een vlucht van Royal Bhutan Airways landen. Geïntrigeerd door de karakteristieke draak op de achtervleugel verdiept hij zich na thuiskomst wat verder in het land en stoot hij op enig moment op de legendarische Snowman Trek in Bhutan die hem niet meer zal loslaten.
Pas jaren later begint hij, na een uitgebreide voorbereiding, samen met een collega-wandelaar dan eindelijk aan deze letterlijk en figuurlijk adembenemende tocht waarbij dertien passen tot 5400 meter hoogte overwonnen moeten worden. Vergezeld van onder anderen een gids en een kok start de minikaravaan ten noordwesten van Paro en loopt vervolgens 365 kilometer lang vrijwel evenwijdig aan de grens met Tibet eerst in noordelijke en later oostelijke richting. Gaandeweg komen ze steeds minder buitenlandse toeristen tegen en zijn er alleen nog spaarzame ontmoetingen met bewoners. De auteur geniet duidelijk van de rust en tevredenheid die de handelaars en dorpsbewoners uitstralen. De ontmoetingen stemmen tot nadenken en zijn illustratief voor het grote verschil met het Westen in cultuur en de omgang met elkaar. Hoyer is zich bewust van de unieke situatie waarin hij zich bevindt en maakt je daar op soms indringende wijze deelgenoot van.

Het boek is daarom zeker niet als reisgids te beschouwen en vanwege het wat handzamere karakter ook niet meteen als een koffietafelboek. Je hebt eerder het idee dat je in een privé-fotoalbum zit te neuzen waarin alleen de meest schitterende foto’s een plaatsje hebben gekregen. Door de persoonlijke schrijfstijl trekt de auteur je helemaal het verhaal in; alsof je het hele avontuur zelf meemaakt.

Eerder verschenen in Bergen Magazine

Ons Amsterdam