Dichterbij dan je denkt

Vrijdag, 7 juni, 2019

Geschreven door: Mariana Leky
Artikel door: Suzan Voncken

Mysterieus liefdesverhaal

[Recensie] Katja en Jacob lijken perfect voor elkaar. Oké, misschien is het vreemd dat ze wél getrouwd zijn, maar niet samenwonen, maar meestal hebben ze het best gezellig samen. Wanneer Katja een operatie moet ondergaan, blijkt Jacob echter weinig steun te kunnen bieden, en verdwijnt hij langzaam (en dan opeens plotsklaps) uit haar leven. Katja weet niet zo goed hoe alles nu verder moet, maar gelukkig verschijn al snel Dr. Blank in het trappenhuis. Wie is deze mysterieuze man? Waarom wil hij voor haar zorgen? En nog belangrijker, waarom zien anderen hem niet?

Mariana Leky (Keulen, 1946) schreef Dichterbij dan je denkt al in 2010. Voordat deze verscheen stonden al tien andere romans op haar bibliografie. Bovendien heeft ze in Duitsland meerdere prijzen gewonnen maar Nederlandse vertalingen bleven uit. Totdat Nieuw Amsterdam in 2018 Vanuit hier zie je alles, haar nieuwste roman, uitbracht. Als volgende is nu dus ook Dichterbij dan je denkt beschikbaar in Nederlandse vertaling door Lucienne Pruijs.

De schrijfstijl vergt wat gewenning. Er is veel herhaling waarbij de schrijver dezelfde woorden of zelfs uitdrukkingen gebruikt, hetgeen niet heel creatief overkomt. Dit gevoel verdwijnt na een poos – het lijkt alsof het schrijven Leky beter afgaat wanneer ze eenmaal de personages goed heeft neergezet. In het begin leest het boek hierdoor wat stokkend, maar dit trekt zeker bij naarmate het boek vordert.

Sommige lezers classificeren deze roman als magisch realisme. Dr. Blank is, zoals eerder al genoemd, onzichtbaar – enkel Katja kan hem zien of horen. Achteraf gezien is deze interpretatie ook de enige verklaring waarom de andere personages zo kalm reageren wanneer zij over hem vertelt. Hoe ik deze roman las – “Katja draait helemaal door en ziet dingen die er helemaal niet zijn” – zorgde voor frustratie tegenover de mensen in Katja’s leven die zich, in mijn ogen, helemaal niet om haar bekommerden.

Dichterbij dan je denkt zit vol met symboliek en thematiek. Enkele hiervan liggen er wat dik op (de kunstflamingo die telkens maar niet stuk gaat), maar het is een interessant boek om te analyseren. Dit maakt de roman behalve avontuurlijk en luchtig met zware thema’s, ook literair gezien zeker interessant. Het is een boek waarin je je helemaal kunt verliezen, maar ook een die je urenlang kan ontleden.

Vanuit hier zie je alles

Dichterbij dan je denkt