Dierenstad

Zaterdag, 21 maart, 2020

Geschreven door: Joan Negrescolor
Artikel door: Katelijne van Alem

“Nina spiekt door het struikgewas naar de bruisende stad”

De auteur en illustrator

[Recensie] Joan Negrescolor is een Spaanse illustrator. In 2008 begon hij zijn carrière hiermee. Sinds een paar jaar is hij veel bezig met kinderliteratuur en prentenboeken. Hij heeft nu zes boeken gemaakt en daarvoor ook diverse erkenningen en onderscheidingen gekregen. Ook voor Dierenstad ontving hij meerdere prijzen, zoals de White Ravens Award.

Verhaal

De junglestad verandert in een speeltuin als Nina haar dierenvrienden een verhaal komt vertellen. Maar ze hebben één lievelingsverhaal…

Dieren

In dit boek zien we vele dieren langskomen uit dierenstad. Zo zien we bijvoorbeeld een krokodil, flamingo of aap. Welke dieren kun jij allemaal vinden in dit mooie prentenboek? En wat fijn dat ze allemaal bij elkaar kunnen wonen, hoe zie jij dat als alle dieren zouden wonen op de plek waar nu mensen wonen?

Verhalen

Nina leest de dieren graag voor, ze horen het liefst het verhaal waarin zij de hoofdrol spelen. Welk verhaal lees je graag? Lees je graag over kinderen zoals jij of lees je juist graag over hele andere werelden, over dieren? Mooi om het er samen eens over te hebben! Misschien kunnen jij en je vrienden, of jij en je familie elkaar wel voorlezen uit je lievelingsverhaal.

Vormgeving

Een mooi groot prentenboek, waar je op alle pagina’s kunt verdwalen in de hoeveelheid illustraties. Er worden steeds groentinten in combinatie met geel en oranjetinten gebruikt, wat het bladeren door het boek tot een intense beleving maakt. Erg mooi bedacht vind ik. Ook leuk dat de hoofdpersoon een meisje is zoals jij en ik, kinderen kunnen zich hier prima in herkennen. Het zal ervoor zorgen dat fantasie zeer gaat leven bij kinderen, het prachtige van een goed vormgegeven verhaal en boek.

—