Dochter van de diepzee

Zaterdag, 30 oktober, 2021

Geschreven door: Rick Riordan
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Overleven in de diepte

[Recensie] Rick Riordan is een van mijn favoriete schrijvers. Vanaf Percy Jackson ben ik groot fan, en sinds die serie heeft Riordan vele andere series geschreven rondom mythologie. Ik kan echt geen genoeg van deze verhalen krijgen, maar Riordan heeft meer in zijn mars! Dochter van de diepzee is een nieuw verhaal, welke dit keer niet is gebaseerd op mythologie, maar juist op de verhalen van Jules Verne. Ik was erg benieuwd naar deze nieuwe insteek, kan het tippen aan de mythologische avonturen waar Rick Riordan zo bekend om is?

Pak je duikpak maar er alvast bij, want bij Dochter van de diepzee ben je nauwelijks op het platteland. Ana is op het begin even op de academie (die mij zo interessant lijkt), maar al snel breekt de paniek los en moeten Ana en haar klasgenoten op de vlucht. De schrijfstijl van Riordan is meteen te merken. Het verhaal barst van de actie, een paar plotwendingen (waarvan sommigen ietwat voorspelbaar waren) en sterke, maar ook heel grappige personages. De worldbuilding vond ik heel veelzijdig, want door de inspiratie van Jules Verne zijn er zo veel ingenieuze uitvindingen waar Ana mee te maken krijgt. Wel moet ik zeggen dat ik liever wat meer tijd wilde besteden bij de academie. Binnen een korte tijd verlaat Ana de school, terwijl ik juist meer over de lessen wilde weten. De eerstejaars weten namelijk nauwelijks wat over de uitvindingen die er zijn binnen de academie, dus gaandeweg Ana moet je alles ontdekken. Ik sta daarom best te springen op een prequel, puur zodat we meer kunnen lezen over de school en de avonturen die Ana daar heeft beleefd.

Ana is een dappere meid, eentje die een voorbeeld kan zijn voor jonge avonturiers. Ze heeft een sterke kant en is strategisch goed aangelegd, maar heeft ook een zachte kant en kan zich inleven in anderen. Ze komt voor anderen op en weet zich staande te houden, terwijl ze nog steeds in de rouw is rondom haar ouders. Haar vrienden weten haar wel te steunen, en het viel me al snel op hoeveel diversiteit er in de leerlingen is. Verschillende nationaliteiten, een meisje met autisme en andere eigenschappen en kenmerken die je niet snel voorbij ziet komen. Ook heb ik erg moeten lachen om onverwachte personages die ondanks hun apartheid erg passen bij het verhaal.

Dochter van de Diepzee is een avontuurlijk verhaal waarin je wordt ondergedompeld is een futuristische onderwaterwereld, en het verhaal weet heel anders te zijn dan de mythologische verhalen van Riordan. Nu vond ik het wel jammer dat de school zo weinig werd getoond in het verhaal, waardoor ik enige worldbuilding miste. Afgezien daarvan was het heerlijk om te lezen, want de vaart zit er lekker in en de personages zijn erg verschillend. Ik denk dat een vervolg deze wereld veel meer kan uitbreiden, waardoor dit verhaal nog beter wordt!

Foodlog

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

De toren van Nero