EB

Maandag, 17 september, 2012

Geschreven door: Rebekka W.R. Bremmer
Artikel door: Daisy van Schaik

Wachten op morgen

Rebekka W.R. Bremmer beschrijft in haar roman EB het leven van vissersvrouw Geeske op een niet bij naam genoemd eiland. Geeske is gelukkig getrouwd met Johannes, een molenaarszoon van het vasteland. Deze ‘overkanter’ begint zijn verblijf op het eiland als vreemde eend in de bijt, maar raakt al snel gewend aan de leefstijl van de vissers. Elke dag gaan alle mannen de zee op om vis te vangen en wachten de vrouwen thuis op hun terugkomst terwijl ze de huishoudelijke taken doen. Op een dag komt Johannes niet thuis en Geeske kan niets anders doen dan blijven wachten. Tijdens het wachten spoken er allerlei gedachten door haar hoofd, waarvan er één constant terugkomt: komt Johannes nog wel thuis?

Het wachten vormt een centraal thema in het verhaal en komt ook vaak in Geeskes gedachten terug. Ze heeft bijvoorbeeld heel lang moeten wachten op een kindje, ze wachtte lang op de juiste man en nu wacht ze op de baby van haar dochter.

‘Geeske staat boven aan de zeereep en tuurt over de zee. Ze wacht. Haar hele bestaan ligt in dit wachten besloten. Een keer inademen en een keer uitblazen en ze is weer een paar hartslagen verder van haar geboorte vandaan, dichter bij het einde der tijden. De dag die weer bijna voorbij is, weer een avond die valt. Soms vergeet ze het eventjes omdat haar gedachten haar elders leiden, maar het wachten is altijd aanwezig, zoals de onderstroom van de zee.’

EB gaat over dit wachten en over wat dit met een persoon kan doen. De steeds groter wordende onzekerheid in Geeskes situatie maakt het wachten een zwaar emotioneel proces en stelt haar loyaliteit, geloof en vertrouwen danig op de proef.

Geeske besluit dat ze niet achteruit moet kijken, maar juist vooruit. Ze wil vertrouwen hebben in dat Johannes terugkomt, maar wordt bij al haar bezigheden aan hem herinnerd. Ze weet dat het iedere vissersvrouw kan overkomen dat op een dag haar man niet terugkeert. Bremmer geeft dit zeer treffend weer in een allesomvattende zin: ‘Een dag die begint als alle andere, maar eindigt zoals geen enkele.’

Bremmer doorbreekt de beschrijvingen van Geeskes dagelijkse beslommeringen met mooie metaforiek die de identiteit van Geeske benadrukt en de lezer meer inzicht geeft in haar gevoelens en verlangens. Geeske verwoordt haar gedachten vaak in termen van de zee, gedachten die vaak symbool staan voor Johannes: ‘Bij het omrollen van een golf is het net of er iemand omkijkt en terugkeert, telkens weer opnieuw.’ Een ander terugkerend thema is het Bijbelverhaal van Abraham en Sarah. Geeske vergelijkt zichzelf vaak met Sarah, de vrouw die lange tijd geen kinderen kon krijgen van Abraham. Dit verhaal toont veel overeenkomsten met dat van Geeske, die lange tijd niet zwanger werd en de hoop op een kind al bijna had opgegeven.

De gebeurtenissen in het verhaal heeft Bremmer zo gestructureerd dat ook daar de zee in te herkennen is. Het grootste deel van het boek verloopt in een traag, langzaam voortkabbelend tempo. Het leven van Geeske wordt tot in detail beschreven – dat kan soms wat langdradig worden. Toch blijft het verhaal, net als de zee, altijd in beweging. Bij belangrijke gebeurtenissen slaat het weer ineens om en wordt de zee woest, rolt het water over het strand en kondigen de donkere wolken naderend onheil aan. Ook het weer reflecteert de stemming van Geeske, en geeft haar aanleiding om over dingen na te denken en vergelijkingen te trekken met haar eigen leven.

EB is een verhaal dat via een eenvoudige verhaallijn, hoe een vissersvrouw op haar man wacht, de relatie tussen twee mensen langzaam uitspint en verduidelijkt. Liefde, vertrouwen, vriendschap en verleidingen spelen een rol in hun huwelijk en zorgen voor de nodige spanningen op het kleine visserseiland. Bremmer brengt de emoties en twijfels van Geeske knap over, en juist door bepaalde zaken níet uit te leggen raakt ook de lezer vertwijfeld. Door juiste keuzes te maken over wat wel en wat beter niet verteld kan worden blijft EB ondanks het soms trage verteltempo een intrigerende roman.