Een held

Zaterdag, 13 juni, 2020

Geschreven door: Lies van Gasse
Artikel door: Wouter van Dijk

Een held herverteld

[Recensie] Een held is een moderne hervertelling van de Arthurroman Gawein en de Groene Ridder, geschreven voor een jeugdig publiek. Lies van Gasse, die zowel het verhaal schreef als de tekeningen in het boek maakte, liet zich daarbij inspireren door haar eigen jeugd. Haar vader vertelde haar vaak het verhaal terwijl ze in bad ging. Van Gasse vertelt het verhaal met een kwinkslag, waarbij ze de middeleeuwse wereld uit de Arthurroman vermengt met de moderne tijd. Gawein is daarbij een wat feminiene jongen die liever met een boek onder de ronde tafel zit te lezen terwijl het feestgedruis voortduurt, dan dat hij eraan deelneemt. Van Gasse omschrijft hem zo:

“Hij was niet de allermooiste,
En sterk of dapper was hij ook al niet.
Gawein was nog maar net ridder geworden
En had hele lange wimpers.”

Dan verschijnt de Groene Ridder en Gawein hakt hem het hoofd af. De Ridder zet echter zijn hoofd weer op zijn romp en gebiedt Gawein na veertig dagen de bijlslag op zijn beurt te ontvangen, in het bos bij de Groene Kapel. Wanneer de veertig dagen bijna verstreken zijn gaat Gawein op pad maar voor hij bij de kapel aankomt overnacht hij enkele dagen in het kasteel van heer Bertilak en vrouwe Aga. Hij raakt bevriend met beiden en vertoeft een aantal dagen in hun midden in de droomwereld van het kasteel, waarbij hij door Bertilak op de proef wordt gesteld. Uiteindelijk vertrekt hij naar de Groene Kapel waar hij bereid is zijn hoofd af te laten slaan door de Groene Ridder. Dan blijkt dat Bertilak de Groene Ridder was. En wordt duidelijk dat het niet het ontvangen van de bijlslag is die Gawein tot dappere ridder zou maken, maar dat hij door de wijze lessen in het gezelschap van Aga en Bertilak tot geestelijke wasdom is gekomen. Niet de bestemming, de Groene Kapel met het dreigende einde, was het einddoel maar de reis ernaartoe waarbij de jonge ridder zich ontwikkelde en het hoofse ridderideaal benaderde. Al wordt dat laatste natuurlijk niet zo expliciet uitgelicht in dit kinderboek, Van Gasse is er erg goed in geslaagd de essentie van het verhaal heel toegankelijk voor jonge kinderen te maken. Een erg leuke en geslaagde eerste kennismaking met dit beroemde middeleeuwse verhaal.

Eerder verschenen op Hereditas Nexus