Een minuut voor middernacht

Zaterdag, 25 januari, 2020

Geschreven door: David Baldacci
Artikel door: Rachel van der Lee

Meeslepende speurtocht in hartje Amerika naar verdwijning en moord

[Recensie] Als er een moordverdachte wordt gearresteerd, komt bij FBI-agent Atlee Pine de herinnering weer boven naar haar vroege jeugd, toen ze bijna werd vermoord. Haar identieke tweelingzusje verdween spoorloos. Atlee zoekt antwoord op deze traumatische ervaring. Zij keert terug naar haar geboortedorp Andersonsville in Georgia. Haar assistent Carol vergezelt haar.

Ze zijn er nog maar net, of er wordt een lichaam gevonden van een vrouw, een bruidssluier over haar gezicht. Heel snel volgt er een tweede slachtoffer. Atlee is vastbesloten het onderzoek naar de verdwijning van haar tweelingzusje voort te zetten, maar ze moet ook een seriemoordenaar zien te stoppen. De geheimen in de kleine dorpsgemeenschap hebben mogelijk te maken met haar verdwenen tweelingzusje.

Bol van beschrijvingen

Alvorens in Een minuut voor middernacht te beginnen, is het raadzaam om het eerste deel uit deze serie te lezen: De lange weg naar genade. Daar leer je de hoofdpersonage Atlee Pine goed kennen. Nu valt op hoeveel beter dit tweede deel is. Veel meer dialogen en verdieping van vroegere gebeurtenissen. Het eerste deel stond bol van beschrijvingen over personen, huizen, plaatsen en de vechtsport die Atlee bedrijft.

Baldacci staat niet uitputtend stil bij de omgeving. De personages houd=den het tempo erin. Daardoor is Een minuut voor middernacht veel spannender dan het voorgaande deel van deze serie. Geloofwaardig is het ook, vanwege de invloed van wat er vroeger met Atlee gebeurd is. Je kan goed invoelen wat zij doormaakt.

Pf

Verrassingen in petto

Het is bijna alsof dit boek door iemand anders geschreven is dan door David Baldacci. Hij is een schrijver die nogal eens irritatie opwekt door de uitputtende beschrijvingen, waardoor het verhaal bijna niet meer te volgen is. In Een minuut voor middernacht is veel meer aandacht voor dialogen, waardoor de vaart in het verhaal komt. Dat maakt dat je verrast wordt door de gebeurtenissen. Aan het eind heeft Baldacci nog een verrassing in petto. Het is een open einde, dus je weet dat er meerdere delen gaan komen. Na Een minuut voor middernacht is de nieuwsgierigheid gewekt naar dat vervolg.

Simpele leugens

Amos Decker 7 - De lange schaduw

Schaduwstad