Een perfecte illusie

Zaterdag, 16 november, 2019

Geschreven door: Annette van Luyk
Artikel door: Agnes Eikema

Opgelicht, maar je komt wel ergens

[Recensie] Internetfraude. Ofwel internetdating waarbij je het slachtoffer wordt van een iemand die zich voordoet als de ware liefde en je zo al je spaargeld aftroggelt. We kennen het allemaal en we zeggen ook allemaal dat het ons niet zou overkomen. Maar toch blijkt helemaal niet zo weinig voor te komen. Annette van Luyk maakte het van dichtbij mee en werd hierdoor geïnspireerd om over dit onderwerp een spannend boek te schrijven. Een perfecte illusie is hiervan het resultaat.

Ellen is een vrouw van middelbare leeftijd. Ze is al een tijd vrijgezel en nu de kinderen de deur uit zijn, staat ze open voor een nieuwe liefde. Maar daten, eigenlijk weet ze niet zo goed meer hoe dat moet. Ze besluit een profiel aan te maken op een online datingsprogramma en al snel heeft ze contact met de aantrekkelijke Amerikaan John. Ze valt als een blok voor zijn mooie woorden en zijn mooie foto’s. De gesprekken worden dan ook steeds persoonlijker, maar een ontmoeting blijft uit ondanks de steeds groter wordende behoefte van Ellen. Helaas komt er elke keer wel wat tussen dat een geplande ontmoeting niet doorgaat. John komt zelfs in meerdere benarde situaties waardoor ze hem geld moet sturen. Ellen trapt er met open ogen in en wanneer haar spaarrekening totaal leeg is gehaald verbreekt John abrupt het contact.

Het verdriet van Ellen is groot, maar ook overheersen schaamte en woede. Op haarzelf maar ook zeker op haar ‘John’. Ze besluit op zoek te gaan naar de dader om recht in zijn ogen te kunnen kijken en hem te laten zien hoe gekwetst ze is. Haar reis begint via internet waar ze de persoon van de foto van John vindt en eindigt in Ghana. Het is een gevaarlijke reis, vol avontuur op zoek naar rechtvaardigheid. Het is een reis die Ellen moet maken. Voor de liefde.

Datingfraude

Van Luyk heeft in Een perfecte illusie voor een actueel thema gekozen. Hoe kan het ook anders, met de opkomst van internet komen er ook steeds meer risico’s en gevaren. De goedgelovigheid van mensen wordt nog al eens op de proef gesteld. De naïviteit, maar ook de kracht waarmee mensen zo bespeeld kunnen worden is eigenlijk absurd, maar zo reëel. Het is altijd makkelijk om iets achteraf te zeggen, maar we kennen allemaal wel onze zwakke momenten. Juist die momenten dat je iets graag wilt en gevleid bent met zoveel aandacht.

Op dat punt is Ellen een vrij geloofwaardig personage. Ze is op zoek naar de liefde nadat ze al 10 jaar alleen is geweest. Dat ze die zoekt via internet is ook nog niet zo gek. Dat ze al zo snel gevleid is door de mooie woorden van van John kan verklaard worden door het feit dat ze al die jaren geen échte mannelijke aandacht heeft gehad. Je ziet of voelt iets sneller wanneer je het graag wilt.

Een perfecte illusie

Het verhaal verliest een beetje zijn geloofwaardigheid wanneer Ellen als een pitbull naar Ghana afreist, om haar ‘John’ op te zoeken. Met zoveel strijdlust dat je op voorhand al weet dat ze nooit op gaat geven. De hulp die ze daarbij krijgt en de gevolgen wanneer ze Solomon (haar John) ontmoet zijn een beetje te ver gezocht. Want waarom zou iemand naar Ghana afreizen om de oplichter op te zoeken. Naar het geld kan je waarschijnlijk fluiten. Hoogstens een excuus kan eruit gesleept worden.

Desalniettemin is Een perfecte illusie een boek dat ontzettend plezierig leest. Van Luyk heeft een vloeiende schrijfstijl en heeft het boek in redelijk korte hoofdstukken opgedeeld. Het boek bestaat uit vijf delen die het totale verhaal omvatten. Het verhaal krijgt meer diepgang doordat het vertelperspectief afgewisseld wordt tussen Ellen en Solomon. Hierdoor besef je dat er achter deze oplichtingspraktijken vaak ook een ander verhaal schuil gaat. Vooral in arme landen zoals Ghana.

Het is een fijn vakantieboek en daarom heb ik het achtergelaten in de boekenkast van onze camping in Italië. Veel leesplezier gewenst aan de volgende lezer!

Eerder verschenen op Boekenz