Zaterdag, 23 november, 2019

Geschreven door: Ipenburg, Inge
Artikel door: Eikema, Agnes

Een schitterend ongeluk

Spannend verhaal met verschillende onverwachte plotwendingen

[Recensie] Inge Ipenburg is naast auteur ook¬†actrice¬†en presentatrice. Haar rol van Martine Hafkamp in¬†Goede tijden slechte tijden¬†is¬†mij het meeste bijgebleven. Tijdens het¬†het juryvoorzitterschap van De Gouden Strop werd Inge ge√Įnspireerd en besloot zich te richten op het schrijverschap. Haar¬†debuut,¬†Het gerecht, is vorig jaar uitgekomen. Onlangs kwam haar tweede boek uit: Een schitterend ongeluk.

Vriendengroep

Timo, Dani√ęl, Karin, Merel en Jasper vormen sinds de eerste dag op de middelbare school een onbreekbare hechte vriendengroep. Er is niets wat ze uit elkaar kan halen en ze leven met elkaar in totale harmonie. Ondanks dat zij uit uiteenlopende gezinnen en milieus komen, blijken zij in elkaar hun eigen gekozen familie te vinden. Merel is bijvoorbeeld verwaarloosd en misbruikt, Karin is een dochter van ouders die geobsedeerd zijn door gezond en eerlijk voedsel en Dani√ęl wordt aan zijn au-pair overgelaten en ziet zijn ouders eigenlijk nooit. Bij elkaar vinden ze de familie waar ze allemaal zo naar verlangd¬†hebben. Ze begrijpen elkaar en zijn eigenlijk allemaal verliefd op elkaar. Er is geen sprake van jaloezie of afgunst en hun relatie lijkt onbreekbaar.

Auto-ongeluk

Na 30 jaar komen in ieder geval de eerste barsten¬†tot uiting.¬†Het begint allemaal met een auto-ongeluk waarbij Merel en Jasper betrokken zijn. Het blijkt geen onschuldig auto-ongeluk te zijn, maar er¬†is¬†meer aan de hand. Wie heeft wat voor een ander achtergelaten en waarom? Welk leven leidde Jasper in Londen en waarom is Dani√ęl weggegaan?

Een schitterend ongeluk begint wat verwarrend. De grote hoeveelheid vertelperspectieven worden in een hoog tempo afgewisseld met flashbacks. Wie is nou wie en wat is er gebeurd? Zodra je in een wat meer rustig vaarwater terechtkomt is het wat makkelijker te volgen. Zo lees je hoe ieder personage, in het verleden en heden, de vriendschap ervaart en leer je de personages beter kennen.

Het begon voor dit vijftal op de eerste dag van hun middelbare school. Door het toeval hadden ze alle vijf de introductiedag gemist dat uiteindelijk tot een bloedverbond heeft geleid. In de jaren die volgen gebeurt er veel en hun band wordt alsmaar sterker. Hun relatie daarentegen verandert ook opzienbarend. Dit kwam vrij plotseling uit de lucht vallen, maar vormt daarmee wel de basis voor hun ongezonde obsessie voor elkaar.

Pijnlijke geheimen

Het ongeluk van Jasper en Merel leidt ertoe dat pijnlijke geheimen blootgelegd worden en is het startsein van de eerste scheuren in hun vriendschap. Welk geheim en met welke reden een ieder met zich meedraagt is een raadsel. Soms is het een spectaculair geheim, soms is het een geheim dat wat mij betreft het vermelden niet waard is. Ipenburg weet de verschillende wendingen in het verhaal goed in elkaar te vlechten en laat daarbij niets aan het toeval over. De lezer wordt op sleeptouw meegenomen en hoeft zelf niet veel te gissen en te raden waardoor je meer kan genieten van het verhaal an sich dat best prettig leest door de fijne en toegankelijke schrijfstijl van Ipenburg.

Via deze verschillende wendingen en onthullingen werkt Ipenburg naar de plot toe. Verrassend,  spannend, maar voor mij een wat onbevredigend plot. Teveel losse eindjes, te weinig antwoorden wat naast een onbevredigend gevoel ook een knagend gevoel bij mij achterlaat. Hoe gaat het met de vrienden verder? Wat gebeurt er met andere betrokkenen? Het blijft een beetje in mijn hoofd spoken waardoor ik eigenlijk ongewild aan het boek blijf denken.

Een schitterend ongeluk is geen lugubere thriller, maar een spannend verhaal met verschillende onverwachte plotwendingen en een verrassend plot. Een prima boek waarvan je zeker een paar uur kunt genieten.

Eerder verschenen op Boekenz.