Een teken van leven

Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: R.J. Ellory
Artikel door: Joop Liefaard

Een prachtige thriller zoals je van een meester mag verwachten

[Recensie] Onderzoeksjournalist en fotograaf Stroud wordt door Marcus Haig, redacteur op de buitenlandredactie van The Times in Londen, benaderd met de vraag of hij wil onderzoeken of Strouds vroegere vriend en mentor Vincent Raphael nog in leven is. Een verontrustende vraag, omdat Raphael in 1970 tijdens een aanslag met een autobom in Jordanië om het leven is gekomen. Haig laat Stroud een korrelige foto zien waarom Raphael zichtbaar zou zijn en vertelt hem dat hij wordt gezocht door de Mossad, MI6 en de Franse inlichtingendienst DGSE.

Na een aanvankelijke weigering besluit Stroud op zoek te gaan en dat brengt hem in Istanboel, Amsterdam, Berlijn en Parijs. Hij ontdekt dat het moeilijk en gevaarlijk is de waarheid boven tafel te krijgen. Is Raphael wel de man die Stroud denkt dat hij is? En hoe werd zijn eigen leven beïnvloed door de vriendschap met deze uitzonderlijke journalist?

R.J. Ellory woont en werkt in Birmingham. Hij brak in 2007 door met zijn boek Een teken van leven is zijn nieuwste boek.

Uiterst gewelddadige ontmoetingen

De boeken van Ellory stellen nooit teleur en dat geldt zeker ook voor dit boek. Door de wereld van spionage binnen te stappen, is hij een andere weg ingeslagen. Een geslaagd experiment, hoewel het boek geen klassieke spionagethriller is. Enerzijds gaat het verhaal over de zoektocht naar Raphael en het brengt Stroud in contact met hoofdrolspelers van verschillende inlichtingenorganisaties. Ontmoetingen die soms uitermate gewelddadig zijn.

Anderzijds ontdekt Stroud tijdens zijn zoektocht dat zijn leven in hoge mate gedefinieerd is door de vriendschap met Raphael en de gruwelijke gebeurtenissen waarvan zij samen verslag hebben gedaan. Het verklaart in belangrijke mate de situatie waarin Stroud zich vandaag de dag bevindt. Een man die zich beweegt in de marge van de maatschappij en die verbitterd terugkijkt op alles wat hij in zijn leven verloren heeft.

Het verhaal is prachtig geschreven en dat alleen al is een uitnodiging om het boek te lezen. Er zijn verschillende invalshoeken die kundig met elkaar worden verweven tot een overtuigend geheel. Ellory is een verhalenverteller en in zijn kalme, weloverwogen stijl schildert hij levensechte personages die veel diepgang hebben en tot de verbeelding spreken. Het verhaal heeft veel verrassende plotwendingen waardoor er steeds een wisselend perspectief ontstaat en er zijn verwijzingen naar tragische, historische gebeurtenissen die veel lezers zich nog wel zullen herinneren. Dat maakt het verhaal uitermate boeiend. Vooral het tweede deel is meeslepend en je kunt dan het boek maar moeilijk opzij leggen.

Het verhaal heeft een bevredigend einde waarin Ellory met een aantal verrassingen komt. Er zijn een aantal losse eindjes die er misschien op duiden dat er een vervolgboek komt. Een teken van leven haalt niet het geweldige niveau van Het kwaad en de rivier en Een stil geloof in engelen maar het is een prachtige thriller zoals je die van Ellory mag verwachten.

Eerder verschenen op Pagina 85

Een teken van leven

De derde kogel