Een van ons liegt

Zaterdag, 7 maart, 2020

Geschreven door: Karen M McManus
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Wie is de dader?

[Recensie] Op een maandagmiddag zijn er vijf leerlingen die nablijven op hun middelbare school. Bronwyn is een hele slimme en brave meid, Addy is de populaire meid, Nate is een drugsdealer, Cooper is een steeds betere honkbalspeler met een glansrijke toekomst en als laatste heb je Simon, een aparte jongen die een roddle-app heeft ontwikkeld over de leerlingen op de school. Simon is van plan om de volgende dag hele erge roddels te verspreiden op de app over de vier anderen, maar na het uurtje nablijven is Simon overleden door zijn pinda-allergie. Iemand heeft hem vermoord, maar wie? De andere vier leerlingen hebben allemaal een motief, maar wie is de dader?

Een van ons liegt is een coole combinatie van The Breakfast Club en Pretty Little Liars. De vier leerlingen/verdachten zijn heel verschillend van aard, maar hebben allemaal dingen gemeen: ze hebben bepaalde geheimen die Simon wilde onthullen. Hoewel je al snel erachter komt wat de roddels waren die Simon wilde verspreiden, merkte ik later dat er veel meer achter zit. Bronwyn, Addy, Nate en Cooper hebben meerdere dingen te verbergen en het ontdekken van sommige schokkende openbaringen wisten mij enorm te verbazen. Soms las ik gewoon een bladzijde meerdere malen, puur omdat ik niet kon geloven wat er gebeurd was. De schrijfstijl van McManus was eerst even in komen, maar toen ik eenmaal de personages leerde kennen kon ik haast niet stoppen met lezen!

Zeker naar het einde van het verhaal werd het ontzettend spannend en kwamen alle losse eindjes aan elkaar. Verbanden werden gelegd, de plottwisten vlogen mij om de oren en de laatste vragen werden beantwoord. En had ik het goed? Wist ik de dader te ontrafelen? Nou, niet bepaald. Ik had richting het einde van het verhaal wel een aardig idee wie de dader zou zijn, maar uiteindelijk had ik het mis. Wauw, McManus wist mij heel goed op het foute spoor te zetten! Mijn Sherlock-skills lieten mij dus in de steek, maar McManus heeft in ieder geval de schrijfskills aardig te pakken!

Een van ons liegt is een boek dat mijn verwachtingen overtrof. Thrillers spreken mij normaal niet aan, maar ik heb wel ontzettend genoten van dit verhaal. Door de diversiteit aan personages en de vele plotwendingen was ik constant geboeid en was het raadsel rondom de dood van Simon ontzettend spannend. Een boek dat ik zeker niet zal vergeten! Nu is het aan jou de kans om je Sherlock-skills te testen door dit boek snel in huis te halen. Weet jij de dader te ontmaskeren?

Voor het eerst gepubliceerd op Nerdygeekyfanboy