Een web van leugens

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Ian Renkin
Artikel door: Onbekend

Overdaad aan verhaallijnen en personages pakt goed uit

[Recensie] Een web van leugens is het 22ste deel in de reeks rond speurder John Rebus. Het boek begint meteen spannend: een groepje kinderen vindt een auto in een verlaten stuk bos. Ze gaan kijken of ze nog wat kunnen vinden en vinden een lijk in de kofferbak. Een van de jongens belt de politie en zo gaat het balletje rollen. De man in de kofferbak blijkt privédetective Stuart Bloom, hij wordt al tien jaar vermist. In de eerste helft van het boek neemt Ian Rankin je mee in veel verschillende verhaallijnen en erg veel karakters. We maken onder andere kennis met hoofdrechercheur Siobhan Clarke. Zij maakt deel uit van een jong team dat bekijkt waar het destijds qua politieonderzoek rondom de vermissing van Bloom fout is gegaan.

Nu ze hem hebben gevonden is de hamvraag hoe hij in de kofferbak terecht is gekomen en wie het misdrijf op zijn geweten heeft. Toch zijn er de nodige onduidelijkheden, die worden gevoed doordat er tien jaar geleden flink fouten zijn gemaakt. Siobhan kan de expertise van een oude rot in het vak goed gebruiken en vraagt of John Rebus haar kan helpen. Vanaf dat moment, dit is in het tweede deel van het boek, komt er vaart in het verhaal. John assisteert het team bij het verkrijgen van antwoorden. Hij is al met pensioen maar wil ondanks dat graag helpen. Tijdens de dagelijkse wandelingen met zijn trouwe hond Brillo komt hij op de beste ideeën en gaat al wandelend op onderzoek uit waarbij hij met veel mensen van vroeger in gesprek gaat.

Een web van leugens is mooi verdeeld in dagen, hierdoor overzichtelijk en elke dag heeft meerdere hoofdstukken. Het verhaal speelt zich af in een kleine twee weken. Je krijgt een kijkje achter de schermen van een rechercheteam. Hierdoor voel je je meer betrokken in het verhaal en blijf je lezen. Persoonlijk vind ik het erg leuk dat het boek zich afspeelt in Schotland. De schrijver woont en werkt zelf in Edinburgh. De plaatsen die voorkomen in het boek zijn herkenbaar als je er bent geweest. Ook de whisky vloeit rijkelijk in het boek, wat het een heerlijk Schots tintje geeft. Een web van leugens is een goed en spannend verhaal. Af en toe een vleugje humor maakt dat het allemaal wat minder zwaar is en dat heeft een positief effect op het geheel.

Voor het eerst verschenen op Perfecte Buren