Een wereld vol lekkers

Zaterdag, 25 december, 2021

Geschreven door: Laura Gladwin, Zoë Barker
Artikel door: Rita Pontororing

Kleine tips in een boek vol lekkers

[Recensie] Die wereld vol lekkers wordt ons voorgeschoteld in Urban Sketching stijl. Urban sketchers zijn tekenaars die tekenen op locatie en door directe observatie, met potlood en aquarel. In Een wereld vol lekkers is al het lekkers niet zo zeer op locatie geschetst maar illustrator Zoé Barker heeft vast en zeker directe observatie ingezet. De tekeningen zijn zo mooi en kunnen zo van de bladzijde af gehaald worden om op te eten, zo echt lijken de illustraties.

Over Barker is bij uitgeverij Lemniscaat te lezen dat zij illustreert met grafiet en aquarel. Deze techniek gebruikt ze fantastisch om alles zo echt mogelijk voor te stellen. Een feest voor het oog.

Zoals de illustraties per stuk te zien zijn, zo beschrijft auteur Lura Gladwin alle producten per stuk. Lemniscaat geeft als informatie over Gladwin dat zij als journalist werkt voor The Good Food Guide en dat ze topkoks helpt bij het maken van hun kookboek. Verwacht nu geen boek met allerlei recepten. Het is eerder een boek waarbij je de ‘finishing touch’ kan leggen bij een recept dat je net een bijzonder of ander smaakje wilt geven.

De beschrijvingen van de niet alledaagse kleine tips zijn achterin het boek te vinden. Daar is een opsomming te lezen van al het lekkers en de producten zijn op dezelfde wijze ingedeeld als eerder in het boek te lezen valt. Deze samenvatting is als het ware een vervanging voor een inhoudsopgave. Nogmaals het zijn geen uitgebreide recepten maar kleine smaakvolle en vooral bruikbare tips die je kunt gebruiken voor gerechten die al gemaakt zijn.

Al het lekkers is verdeeld in thema’s, dit geeft een mooi overzicht per voedselsoort. De thema’s zijn ingedeeld naar soort van producten als fruit, groenten, sla, rauwkost. Maar ook vlees, vis en andere proteïnebronnen. Meel…pasta, rijst en andere koolhydraatbronnen. Korte informatie soms waar het product vandaan komt, soms hoe je het kunt toepassen. En altijd een mooie realistische illustratie erbij.

Een wereld vol lekkers is, zoals de ondertitel luidt Een encyclopedie met meer dan 1000 lekkernijen en vooral met kleine tips die je gerecht een iets andere smaak kan geven dan je gewend bent.

Voor kinderen is dit een boek om gewoon eens door te bladeren en de illustraties te bekijken. Samen benoemen wat je ziet, een gesprekje voeren, wat vind jij lekker, wat vind je niet lekker. Voor liefhebbers van koken een uitdaging om te zoeken naar hoe kan ik mijn gerecht een iets ander smaakje geven. Jammer genoeg is dat wel zoeken.