Eer en geweten

Zaterdag, 7 november, 2020

Geschreven door: Marc Cameron
Artikel door: Jan Keuken

Overleden schrijver bedient trouwe fans op hun wenken met vertrouwde actiethriller

[Recensie] Een recensie schrijven van een Tom Clancy is iets waar ik plezier aan beleef. Mijn eerste Tom Clancy was The hunt for Red October (1992), sindsdien heb ik ze in verschillende volgorde allemaal gelezen. De films van Harrison Ford waren een leuk uitstapje, maar niets is zo mooi als het zelf met referenties en ervaringen inkleuren van de personages. Mooi om weer een boek te lezen, waar je zo instapt omdat het decor niet veranderd is. Nu Eer en Geweten. Vrijheid, eindelijk vrijheid in Iran. Dat is waar de honderdduizenden mensen die de straten op zijn gegaan op uit zijn. In de media wordt al gesproken over de ‘Perzische lente’.

Westerse leiders slaan elkaar al op de schouders en in de Verenigde Staten roepen kabinetsleden en senatoren om het hardst dat de rebellen moeten worden gesteund. Maar president Jack Ryan heeft zo zijn twijfels. Zo wordt Eer en Geweten in eerste instantie neergezet. Een duidelijke schets van de beginsituatie rondom de verhaallijnen zou je denken. Maar nee, Ryan heeft zijn handen vol aan enkele grote crises in eigen land. Het fenomeen ‘deep fake video’ wordt aanvankelijk succesvol ingezet door zijn de tegenstanders.  Een dodelijk griepvirus verspreidt zich razendsnel en eist steeds meer slachtoffers onder de Amerikaanse bevolking, terwijl overstromingen in het zuidoosten van het land voor chaos zorgen.

Russische kernraketten gestolen

Maar het grootste gevaar schuilt in twee Russische kernraketten die zijn gestolen. Het team van de Campus komt de raketten op het spoor als Jack Junior in Afghanistan contact weet te leggen met een gevluchte Russische inlichtingenofficier. Kort daarna wordt hij ontvoerd. John Clark en de rest van het Campus-team zetten de achtervolging in.

Het is wel heel veel avontuur in één verhaal, maar dat is exact wat de Clancy-fans verwachten. Eer en geweten is het zoveelste boek rond Jack Ryan Sr.en Jr.. Niet per se vernieuwend, het doet in sommige opzichten zelfs wat te herkenbaar aan. Maar dat is waar de Clancy-fan juist om vraagt. Je onderdompelen in ouderwetse spanning, het redden van de complete wereld, en de avonturen van hoofdpersonen die – in mijn geval – me al vanaf mijn jeugd begeleiden. Het is knap dat de Clancy-series zo’n lange houdbaarheid hebben.

Deels juist door de bekendheid en de voorspelbaarheid van de hoofdpersonen. Opvallend is wel dat Jack Jr. opeens een gevoelige kant blijkt te hebben, en dat dit door Marc Cameron (die tegenwoordig onder het label van de inmiddels overleden Tom Clancy schrijft) uitgebreid neer wordt gezet. Het geweten speelt opeens een grotere rol, voorheen ging het toch meer om het behalen van eer.

Cameron haalt niet helemaal het niveau van Tom Clancy in zijn vroege werk, maar sluit uitstekend aan bij de Clancy-verschijningen van het afgelopen decennia. Gewoon een mooi boek dat makkelijk wegleest, soms wat te makkelijk. Maar wel een die levert wat je mag verwachten van een Clancy.

Jack Ryan 32 - Tom Clancy Commandocentrum

Jack Ryan 28 - Tom Clancy Erecode

Jack Ryan - Tom Clancy In zijn macht