Eeuwige leven

Zaterdag, 26 juni, 2021

Geschreven door: Gena Showalter
Artikel door: Willemijn Gigase

Fenomenaal slotdeel

[Recensie] Eerste leven

De oorlog is nog lang niet voorbij in Eeuwige leven. Tenley heeft gekozen voor Troika, maar ze kan het niet laten om Killian te helpen. Hij zit bij de vijand in Myriad en eigenlijk mogen ze elkaar niet eens zien. Toch is hun relatie sterker geworden, maar is het sterk genoeg? Lukt het hun om te zorgen dat de koninkrijken gaan samenwerken? Of zal dit de ondergang betekenen waardoor de duisternis Troika overneemt.

Achtbaan
Dit derde deel gaat meteen verder waar Levensbloed was gestopt. Binnen een paar hoofdstukken compenseert het al veel van de steekjes die Showalter in het tweede deel heeft laten vallen. Het duurt niet lang voordat Ten en Killian samen de strijd aangaan, maar dan valt meteen alles in duigen. De relatie van Ten en Killian komt centraal te staan. Vrienden en familieleden proberen hun te steunen en delen verhalen over relaties die hen zijn voorgegaan, waarbij de een Troikaans was en de ander Myridiaans. Deze duik in het verleden zorgt voor veel extra informatie over de rijken. De wereld wordt daardoor groter, maar komt vooral meer tot leven door de geschiedenis.

Verbintenis
Die verbintenis tussen Killian en Ten heeft een dodelijke keerzijde. Tenley moet daarmee omgaan terwijl de oorlog steeds verder uit de hand loopt. Pas dan komt ze erachter wat voor rol zij heeft in het grotere plaatje. Gena Showalter heeft dit erg mooi geschreven. De rit ernaartoe loopt goed en je kunt echt in Tenley’s schoenen lopen. Andere personages komen meer in het licht te staan in dit deel. Het komt allemaal wat natuurlijker over nu de wereld groter is dan Tenley en haar groepje, iets dat in de vorige delen nog miste.

“Elk verhaal heeft 2 kanten, een positieve en een negatieve. Sommige mensen beweren dat er nog een derde kant is: neutraal. Maar neutraal is geen kant; dat is een smoes.”

Angstaanjagend
De schrijfwijze van Showalter overstijgt nogmaals alle verwachtingen. Het is vlot en makkelijk, maar het kan je ook de stuipen op het lijf jagen en je op het puntje van je stoel laten zitten. Het is minder eng dan het eerste deel, maar sommige stukken zijn alsnog bloedstollend. De verschillende perspectieven zorgen voor een groter en duidelijker verhaal. Je leert de personages niet alleen beter kennen, maar keuzes en motieven komen beter naar voren. De vertaling van Erica van Rijsewijk neemt de magie van Showalter mooi over.

De reis
Het is geen makkelijk avontuur waar Showalter je op mee vraagt. Het boek is moeilijk neer te leggen, maar het is soms noodzakelijk om op adem te komen. Eeuwige leven is spannend, romantisch en vol actie. Hier en daar is het ook grappig, anders zou het Showalter niet zijn. Kortom, fans van fantasy en YA kunnen deze serie niet lagen liggen. De trilogie is inmiddels compleet in het Nederlands te lezen.