Eilandgasten

Vrijdag, 14 augustus, 2020

Geschreven door: Vonne van der Meer
Artikel door: Agnes Eikema

De rijkdom van een gastenboek

[Recensie] Een verloren knoopje onder het bed of een puzzelstukje achter de bank. In een vakantieaccommodatie vind je altijd wel sporen van de vorige bewoners. Ook ik heb mij wel eens afgevraagd welke mensen er voor ons in een huisje of caravan zijn geweest en wie er na ons zou komen. Vonne van der Meer heeft de verhalen over de gasten van het huisje Duinroos op Vlieland verzameld in Eilandgasten.

De werkster, die het huis schoon oplevert voordat het seizoen begint en schoon achterlaat wanneer de laatste gasten Duinroos hebben verlaten, zorgt ervoor dat de gasten zich thuis voelen. Overal denkt ze aan, het meest aan het gastenboek. Ze geniet van de persoonlijke verhalen, kan zich erg verheugen om het te lezen. Ondanks dat ze in het seizoen zelf niet aanwezig hoeft te zijn in Duinroos, duikt ze regelmatig in het boek op.

De gasten die tijdens dit seizoen in het huisje verblijven zijn verschillend, maar allen hebben ze iets gemeen: ze komen er tot rust en komen tot bezinning. Het lijkt wel alsof de wind en het zand van Vlieland de hoofden leegmaakt, problemen vervaagt en ervoor zorgt dat de mensen haast beter weer weg gaan dan dat ze er gekomen zijn..

Een jong gezin met relatieproblemen, een weduwnaar die op het eiland een einde aan zijn leven wil maken, een terminale vrouw of een twintigjarig meisje dat erachter komt dat ze zwanger is. Iedere gast lijkt een andere reden te hebben om op het eiland te zijn. Vonne van der Meer heeft verschillende personages uitgewerkt binnen dezelfde setting: Duinroos.
Bewonderenswaardig hoe ze dit binnen een klein aantal pagina’s heeft gedaan. Ieder verhaal heeft wel iets wat herkenbaar is, of in ieder geval waar je je als lezer in kunt vinden. Prachtig hoe ze de verschillende vertelperspectieven per verhaal en ook nog in de verhalen zelf weet af te wisselen zonder dat het geknutseld overkomt. De personages zijn kleurrijk, alledaags en vertegenwoordigen een ieder van ons uit de samenleving.

Het verhaal dat voor mij het meest is bijgebleven is het verhaal over Sonja. De terminaal zieke vrouw die alleen in Duinroos verblijft en herinneringen ophaalt aan haar jeugd. Ze probeert zich voor te bereiden op haar naderende dood en voelt de intense behoefte om van zich af te schrijven. Ik vond het mooi en ontroerend hoe Sonja het leven dat ze leidt, maar ook haar naderende dood accepteert. Prachtig hoe Van der Meer dit weet te vatten!

Als alle eilandgasten zijn geweest sluit de werkster het huisje weer af. In het voorjaar kan ze de volgende gasten weer verwelkomen, zou ze deze gasten nog eens zien? In De avondboot kunnen we gelukkig nog meer lezen over Duinroos en haar gasten.

Eerder verschenen op Boekenz

Eilandgasten, De avondboot, Laatste seizoen

Warme rug/Zo is hij/Spookliefde